Między gate'ami: Kraków

Między gate'ami: Kraków Port lotniczy w Krakowie jako ostatni z dużych polskich lotnisk zbudował nowy terminal. Budynek o przepustowości do 8 mln pasażerów rocznie był oddawany etapami. Pierwszy etap prac zakończył się już w 2015 r. (tę cześć testowaliśmy w cyklu "Lądujemy w..."), ale całość nowego terminala została oddana do użytku dopiero w lipcu br. przed Światowymi Dniami...
20/12/2016 09:38   
Komentowanie dostępne dla zalogowanych użytkowników
gość_00546 2016-12-22 21:46   
gość_00546 - Profil gość_00546
@ salesmenpolska. Za to twój komentarz śmierdzi lotniskowym PRem. Ale nie o to mi chodzi. Nie mogę zrozumieć o co ci chodzi w końcówce twojego komentarza: "A co do pomysłu 4fadd - wielu Ślązaków widzę na parkingu że podobnie jak ja śmiga A4 do KRK zamiast do KTW bo jest zwyczajnie lepiej." Czy to znaczy że jego propozycja jest zła i lepiej jest teraz? Weź się ogarnij i zastanów co piszesz, chyba że pracujesz dla lotniska w KRK lub WAW zaczyna krecią robotę, tak na wszelki wypadek, żeby pomysł za bardzo się nie spodobał i południe Polski za bardzo się nie rozwinęło. Postaraj się to jakoś klarownie wytłumaczyć. Z góry dziękuję.
gość_ae076 2016-12-22 19:39   
gość_ae076 - Profil gość_ae076
do salesmenpolska ! Taaak, doczekasz się w KRK na ten Światowy standard??? Za to w KTW mamy już Europę i więcej nie trzeba. KRK był - jest i będzie grajdołem!
salesmenpolska 2016-12-22 11:51   
salesmenpolska - Profil salesmenpolska
Wybaczcie, ale czuć od komentarzy smród narzekania! :)
Latam często z KRK choć mam dokładnie ten sam dystans do KTW i wolę zdecydowanie KRK: security max 10' mimo lotów w rannym peaku, nigdy nie brakło miejsca do siedzenia, wc jest kilka w terminalu więc warto się rozejrzeć :-P, przejście suchą nogą z parkingu co jest ważne zimą i w deszcz, bezpłatne wifi, super widok na płytę i pas dla pasażerów no i faktycznie najładniejsza bryła terminalu w Polsce. Do tego super siatka połączeń - alternatywa dla LH i LOT nareszcie (KLM i BA) i program Loyality. Moim zdaniem nie można narzekać!
Jedynym mankamentem jest mgła, a konkretnie brak ILS (poprawcie, jeśli coś nie doczytałem), w okresie zimowym jest to moja zmora bo lotnisko leży w niecce i kilka już spotkań musiałem odwołać z powodu odwołanych lotów. Czy ktoś wie kiedy się to poprawi?
A co do pomysłu 4fadd - wielu Ślązaków widzę na parkingu że podobnie jak ja śmiga A4 do KRK zamiast do KTW bo jest zwyczajnie lepiej. Kibicuję KRK i mam nadzieję, że wprowadzą ILS 3 jak najszybciej, to będzie Świat, a nie tylko Europa :-P
gość_4fadd 2016-12-22 07:06   
gość_4fadd - Profil gość_4fadd
Na dłuższą metę, mam tu na myśli 20-25 lat, lotnisko w Balicach jest nie rozwojowe. Dlatego też, tak jak to już wielokrotnie pisałem, władze lotniska i miasta Krakowa w porozumieniu z władzami Pyrzowic i Katowic powinny wspólnymi siłami zbudować lotnisko między Krakowem i Katowicami. Istniejące już drogi i linie kolejowe ułatwiłyby skomunikowanie takiego lotniska z obydwoma regionami z korzyścią dla pasażerów z obu regionów. Jeśli nawet LOT nie byłby zainteresowany otwieraniem nowych połączeń z tego lotniska to lotnisko obsługujące tylu pasażerów przyciągnęłoby wielu innych przewoźników z połączeniami na cały świat. Oczywiście szanse na to są znikome gdyż zarówno politycy w obu miastach jak i obecni włodarze na obu lotniskach są skoncentrowani na trosce o swoje stołki i posadki a nie na tym co by było korzystne dla pasażerów. Dodatkową przeszkodą w osiągnięciu tego celu byłyby działania torpedujące taką inicjatywę ze strony WAW i LOTu gdyż ten sojusz zawsze robi wszystko aby lotniska regionalne były zmarginalizowane i nie uległy zbytniemu rozwojowi dla zapewnienia sobie dodatkowych zysków z przesiadkowych pasażerów co automatycznie przekłada się również na większą ilość pozycji dla kolesiów i rodziny. Dlatego też zrobią wszystko aby lotniska regionalne były tym czym są, tzn. peryferiami. Tak więc jeśli na Śląsku i w Krakowie znajdą się mądrzy i perspektywicznie myślący politycy mogą stworzyć dodatkową szansę rozwoju dla obu regionów co nie zmienia faktu że bez błogosławieństwa ze strony władz państwowych do niczego nie dojdzie ale spróbować chyba by nie zaszkodziło. Pytanie tylko jest takie, czy w regionach ktokolwiek ma coś do powiedzenia czy tylko w stolicy?
gość_7c1d4 2016-12-21 19:30   
gość_7c1d4 - Profil gość_7c1d4
Jeśli kogoś interesuje dlaczego w KRK jest tak ciasno to odpowiedź jest prosta. Można było zbudować identyczny budynek jak np. GDN po ostatniej rozbudowie - dla mnie ideał jeśli chodzi o połączenie estetyki z funkcjonalnością. Jednak stało się inaczej...

Ogólnie większość lotnisk w Polsce jest projektowana na zbyt małych, tj. wąskich działkach, przez co bez jakichś kombinacji nie idzie tam zmieścić wszystkich elementów. Z czegoś trzeba zrezygnować. W Gdańsku z trojga-czworga złego zrezygnowano z przepastnej hali odbioru bagażu. Uznano (słusznie) że jest to najbardziej elastyczny element. Na 5 karuzelach od biedy można i 15 mln pax zrobić rocznie, te hale z reguły są mroczne, więc nie stanowią aż tak bardzo o odbiorze lotniska.

W KRK odwrotnie - fiksacja na punktcie TATL skutkowała ciśnieniem na halę odbioru bagażu na której można obsłużyć bardzo wygodnie dwa widebody. No więc hala odbioru bagażu zajęła ogromną część dołu, przez co nie zmieściło tam się wiele funkcji, które trzeba było wywalić do góry, przez co u góry jest ciaśniej.

Powtórzę - rozmiar podstawy terminala jest praktycznie taki sam jak w Gdańsku.
invicta 2016-12-21 13:18   
invicta - Profil invicta
Faktycznie, odgrzewany kotlet. Tę recenzję było sensownie dać w lipcu/sierpniu, jak to uczyniły inne serwisy. Ostatecznie w październiku, tuż po tym jak powstała. A teraz wygląda na to, że oddaną niedawno część recenzować będziecie na podstawie tego, co widzieliście 2-3 lata temu.
Inna sprawa, że jak się modyfikuje istniejący przestarzały budynek i nie ma własnego banku, to możliwości są ograniczone. Wysokość w nowej części i tak została podniesiona, co daje się zobaczyć jako różnicę poziomów w miejscu łączenia budynków.
Fakt, jest ciemno, ale widziałam wiele lotnisk na świecie i w większości z nich dominują ciemności. Dobre oświetlenie i po sprawie.
Co do tarasu - bo jeszcze nie padła odpowiedź - jest jeszcze modernizowany, zostanie oddany jako ostatni. Taras na poziomie +1 z widokiem na płytę. Z uwagi na jej usytuowanie daje on ograniczoną widoczność pasa startowego. Prawdopodobnie widok ograniczą także wieże przyrękawowe, ale to się dopiero w praktyce okaże.
gość_4b6a7 2016-12-21 00:23   
gość_4b6a7 - Profil gość_4b6a7
Jest master plan dalszej rozbudowy terminala w kierunku wschodnim. Jest plan wyburzenia blaszaka cargo i dołożenie kolejnych rękawów.
Kelo 2016-12-20 18:42   
Kelo - Profil Kelo
zed: No pewnie że rząd GB dał to zielone światło ale jakie teraz LGW wykręca wzrosty dzięki bezradności LHR! Przecież nie zapchali się wczoraj i nie odkorkują się jutro.jjemiolo: Nie w las na zachód ale na wschód w miejsce blaszaka cargo lepiej! Nowe dalekodystansowe połączenia niebawem trzeba non schengen powiększać i wieżę kolejną z rękawami pod grubasy.
Zed 2016-12-20 17:39   
Zed - Profil Zed
@Kelo
Kilka miesięcy temu Rząd GB dał zielone światło na budowę trzeciego pasa na Heathrow i tym samym wybrał Heatrow a nie Gatwick. Sprawa w toku, będą pewnie protesty, ale póki piłka w grze wynik jest otwarty. A krk gratuluje inwestycji. Na pewno będzie o niebo lepiej niż było.
lysypiotr76 2016-12-20 16:39   
lysypiotr76 - Profil lysypiotr76
Ale ogólnie to chyba nie ma żadnych planów rozbudowy jeśli chodzi o temat terminalu ? Inwestycje skupiają się na nowej DS ?
jjemiolo 2016-12-20 16:27   
jjemiolo - Profil jjemiolo
spotter10: zgadzam sie ze zmiana wnetrza poprawilaby sytuacje, przynajmniej odczucie ciasnoty. @ Kelo i marcowy: popieram sugestie dalszej rozbudowy i to szybko. Wariant na zachod ma wiekszy sens, bo wschodni kierunek jest ciasny, blisko dojazdu, ale jest juz plyta postojowa.
marcowy 2016-12-20 14:48   
marcowy - Profil marcowy
Kelo: podejrzewam zę 10 mln wystaczyłoby dla każdego lotniska regionalnego na dłuuuugie lata. Dzieki za prezentację :)) a co z tym tarasem widokowym ?
Kelo 2016-12-20 14:22   
Kelo - Profil Kelo
Poprawię się z błędu, zanim ktoś zauważy "zahaczyłaby" powinienem napisać. Dzięki temu parkingowi naziemnemu (na zdj komentarz niżej) widać też ile terenów wojsko przekazało w 2013 dla lotniska. Jako ciekawostkę powiem, że jeszcze mniej więcej drugie tyle lasu (za parkingiem) dzieli część cywilną od pierwszych obiektów wojskowych. Może się kiedyś coś wyszarpie jeszcze, o ile będzie taka potrzeba. W końcu to port docelowy a nie przesiadkowy, które rosną niemal w nieskończoność.
Kelo 2016-12-20 14:09   
Kelo - Profil Kelo
Jeszcze raz się posłużę zdj harpuna tym razem z parkingu wielopoziomowego:
zobacz link
zobacz link
zobacz link
Potencjalna rozbudowa na zachód "w las" zahaczyła by o ostatni rząd samochodów, ale trzy kolejne trzeba by również usunąć pod wydłużający się w takiej sytuacji układ komunikacyjny. Być może już nie 8 pasów na 4 jezdniach a coś skromniejszego?
zobacz link
ale to tylko hipotetycznie rozmawiamy o rozbudowie na zachód, obstawiam ze pójdzie w miejsce cargo na wschód. spotter10: 8 mln równe obecnej przepustowości, czy przy 6/7 nie zacznie się robić ciasno to ręki uciąć nie dam, trochu już w środku przemodelowali przez ostatni rok, żeby zatorów nie było i podobno się sprawdza. Bądź co bądź cały 2016 (11.5mc) funkcjonował tylko nowy fragment (bez starszej części) szacowany na 5mln, a obsłużono 4.95mln

spotter10 2016-12-20 13:57   
spotter10 - Profil spotter10
kelo - a jaka jest obecnie przepustowość waszego terminala?
Generalnie jak by się zastanowić, to można by zupełnie inaczej zaprojektować wnętrze krakowskiego terminala. Wystarczy wywalić te szklane pierzeje tworzące korytarze i przenieść wszystkie usługi na jedną stronę. Czyli zlikwidować ten korytarz, którym da radę ominąć sklep Aelia. W miejscu So Coffee będzie więcej miejsca dla pax. Prosty zabieg który spowoduje, że terminal będzie bardziej przyjazny dla pax. Likwidacja tego komunistycznego sufitu również pomogłoby doświetlić terminal i stworzyć wrażenie bardziej przestronnego. Wszelkie oznaczenia zrobić delikatniejsze, bardziej stonowane i nie podwieszone z sufitu. Krótko mówiąc - nie trzeba zmieniać bryły, by polepszyć ten terminal. Architekt wnętrz był najzwyczajniej w świecie słaby.
tomwkr7 2016-12-20 13:56   
tomwkr7 - Profil tomwkr7
marcowy; no widzisz nie ma tego złego ....... . Tak to nie miał byś co wspominać :P
marcowy 2016-12-20 13:42   
marcowy - Profil marcowy
lato 2014 w KRK - leciałem od was na Cypr. Strefa NS przy opóźnionym locie około 1h - będę długo pamietał :)
marcowy 2016-12-20 13:41   
marcowy - Profil marcowy
kelo: nie słyszaleś ale ja to widziałem. W trakcie porannej fali nie było nawet gdzie usiąść :) Ale był fajny widok na płytę przed odprawą tak więc odpowadzając odlatująych mozna było popatrzeć jak startują :) czego wam zazdroszczę bo obiło mi się o uszy ze macie teraz taras widokowy. Dostępny dla wszystkich ? ten drugi parking jest w osi terminalu ? Za bardzo go nie widać
gość_2bf86 2016-12-20 13:40   
gość_2bf86 - Profil gość_2bf86
Kelo: ale z takimi argumentami, to dla samych liczb wystarczyło postawić dodatkowe namioty, po co było moczyć kasę w dworcu? Komfort dla pasażerów zasadniczo porównywalny....
gość_5359a 2016-12-20 13:28   
gość_5359a - Profil gość_5359a
osobiście najbardziej mi przeszkadza bardzo mała ilość toalet. Miałem osobiście "przyjemność" spędzić kilkanaście minut w kolejce do WC. Poza tym terminal bardzo mi się podoba.
Kup bilet Więcej
dorośli
(od 18 lat)
młodzież
(12 - 18 lat)
dzieci
(2 - 12 lat)
niemowlęta
(do 2 lat)
Wizy
Rezerwuj hotel
Wizy
Okazje z lotniska

dorośli
(od 18 lat)
młodzież
(12 - 18 lat)
dzieci
(2 - 12 lat)
niemowlęta
(do 2 lat)
Rezerwuj hotel
Wizy