Nowe berlińskie lotnisko znów opóźnione

Nowe berlińskie lotnisko znów opóźnione Tym razem problemem okazały się systemy automatycznego otwierania drzwi w terminalu lotniska. Z powodu wadliwej instalacji elektrycznej system nie spełnia norm bezpieczeństwa przeciwpożarowego. Do tego odkryto też nowe problemy z instalacją rur zraszaczy przeciwpożarowych.Jeszcze kilka tygodni temu otwarcie berlińskiego lotniska planowano na IV kwartał br. Teraz wiadomo, że...
23/01/2017 07:00   
Komentowanie dostępne dla zalogowanych użytkowników
gość_88677 2017-01-25 21:03   
gość_88677 - Profil gość_88677
Oczywiście że jest opóźnione po raz kolejny. Trzeba najpierw dobić AB, a potem wszystko będzie grało.
Marcin14 2017-01-25 00:21   
Marcin14 - Profil Marcin14
Tutaj znalazłem oryginalny projekt terminali TXL wraz z projektowaną końcową stacją metra: zobacz link Burzliwe dzieje Berlina Zachodniego nie pozwoliły na realizację tego projektu. Ciekawe, jak sytuacja wyglądałaby dziś, gdyby ten projekt był zrealizowany w całości, jak planowano (ale znając silne lobby environmentalistów w Niemczech, pewnie i tak doprowadziliby do jego zamknięcia).
Marcin14 2017-01-25 00:04   
Marcin14 - Profil Marcin14
gość_2cf72: Dziękuję za wnikliwość. Użyłem skrótu myślowego i uproszczenia zarazem, chodziło mi nie o samo lotnisko TXL (które oczywiście było zbudowane w rekordowo szybkim tempie dla usprawnienia mostu powietrznego) ale o terminal oddany do użytku w 1974 r. W dodatku historia z terminalem jest dużo bardziej skomplikowana, bo właśnie przez te wspomniane restrykcje i sytuację polityczną nie za bardzo wiadomo było czy ten port może być kiedykolwiek "światowy" czy "regionalny". W oryginalnych planach terminalem miały być dwa sześcioboki (drugi miał być, jeśli się nie mylę, w miejscu obecnego Terminalu C), jednak drugi nigdy nie został zbudowany, a mógł zawierać stanowiska dla samolotów szerokokadłubowych, które zaczęły latać właśnie w tamtym okresie. Oczywiście powinno być z hubami europejskimi a nie niemieckimi - a jakoś zapomniało mi się, że Berlin Zachodni miał specjalny status administracyjny (choć w późnych latach 80-tych poprzedniego wieku byłem tam częstym gościem i powinno było mi to utkwić w pamięci) i rzeczywiście połączenia były realizowane przez wszystkie możliwe linie, ale jedynie należące do Francji, Wielkiej Brytanii lub USA (nawet specjalnie tworzono linie lotnicze dla operowania z Berlina Zachodniego).
Marcin14 2017-01-25 00:04   
Marcin14 - Profil Marcin14
gość_2cf72: Dziękuję za wnikliwość. Użyłem skrótu myślowego i uproszczenia zarazem, chodziło mi nie o samo lotnisko TXL (które oczywiście było zbudowane w rekordowo szybkim tempie dla usprawnienia mostu powietrznego) ale o terminal oddany do użytku w 1974 r. W dodatku historia z terminalem jest dużo bardziej skomplikowana, bo właśnie przez te wspomniane restrykcje i sytuację polityczną nie za bardzo wiadomo było czy ten port może być kiedykolwiek "światowy" czy "regionalny". W oryginalnych planach terminalem miały być dwa sześcioboki (drugi miał być, jeśli się nie mylę, w miejscu obecnego Terminalu C), jednak drugi nigdy nie został zbudowany, a mógł zawierać stanowiska dla samolotów szerokokadłubowych, które zaczęły latać właśnie w tamtym okresie. Oczywiście powinno być z hubami europejskimi a nie niemieckimi - a jakoś zapomniało mi się, że Berlin Zachodni miał specjalny status administracyjny (choć w późnych latach 80-tych poprzedniego wieku byłem tam częstym gościem i powinno było mi to utkwić w pamięci) i rzeczywiście połączenia były realizowane przez wszystkie możliwe linie, ale jedynie należące do Francji, Wielkiej Brytanii lub USA (nawet specjalnie tworzono linie lotnicze dla operowania z Berlina Zachodniego).
gość_2cf72 2017-01-24 21:59   
gość_2cf72 - Profil gość_2cf72
Marcin14: TXL był według Ciebie budowany jako regionalny port do połączeń z głównymi hubami niemieckimi???? A skąd taka wiedza? Otóż TXL był budowany jako port obsługujący most powietrzny, którymi były dostarczane wszelkie towary w momencie blokady zachodniej części miasta przez Rosjan. Jedynymi liniami, które przez wiele lat miały wyłączne prawa do lądowań w tym porcie oprócz maszyn wojskowych to Air France, British Airways, Pan Am i TWA. Wykonywały one połączenia do większości portów niemieckich jak i do Londynu i Paryża. Sama odleglosc od miasta nie stanowiła wtedy problemu, gdyż Berlin nie był tak rozległy jak obecnie i sam port właściwe znajdował sie na terenach słabo zamieszkanych.
Marcin14 2017-01-23 19:16   
Marcin14 - Profil Marcin14
Jeśli dobrze się orientuję, to los TXL jest już dawno przesądzony, głównie za sprawą budżetu miasta i wieloletniego planowania po zjednoczeniu. Zdaje się, że TXL nawet nie ma wykupionego certyfikatu na 2018 rok i coś chyba będzie trzeba z tym zrobić (tzn. przedłużyć na potrzebne miesiące do momentu otwarcia BER, ale na to, że TXL zostanie otwarty chociaż dzień dłużej, nie ma zupełnie co liczyć.

TXL jest problematyczny w wielu kwestiach. Przede wszystkim terminale i drogi dojazdowe są totalnie przeciążone już od wielu lat. Jako pasażer, który odwiedza TXL kilka razy w miesiącu, wydaje mi się, że mam dość dobre rozeznanie w tym względzie. Nieprawdą jest, że TXL jest dobrze skomunikowany z miastem. Wręcz przeciwnie, żeby dostać się na lotnisko, trzeba zazwyczaj wielokrotnie się przesiadać, a na samo lotnisko można dojechać tylko autobusem - nigdy nie zbudowano połączenia kolejowego. To ma znaczenie, gdyż większość pasażerów dojeżdża z dzielnic mieszkaniowych, a nie ze ścisłego centrum miasta. Tak samo jadąc ze Szczecina, Poznania, Wrocławia czy jakiegokolwiek innego miejsca w Polsce, trzeba zazwyczaj przesiąść się z pociągu dalekobieżnego na kolej miejską i wreszcie na autobus. Przy wsiadaniu do autobusu miejskiego na TXL panuje bardzo często ogromny ścisk bo pojemność peronów jest o wiele za mała i jeszcze w dodatku są one w tym samym miejscu co rampy/miejsca postojowe dla busów, autokarów i zwykłych samochodów osobowych.

Na pewno kilka fajnych sklepików/restauracji czy porządny lounge mogą kreować nostalgię, ale spokojnie można je zduplikować na nowym lotnisku.

Coś, czego nikt tu nie wspomina, jest chyba najważniejsze. TXL nie ma żadnych możliwości rozwojowych i może przyjmować do rękawów jedynie samoloty wielkości B737/B757 czy A320/321 (jedynie stanowiska 1 i 2 mogą przyjąć kilka innych modeli Airbusa, ale i tak nie tych większych). Nawet B767 musi być obsługiwany autokarami. Delta/Continental (teraz United), Turkish i cała plejada bliskowschodnich operatorów już od lat przeklina to lotnisko.

Jest też ogromny problem z bagażownią i dostarczaniem bagażu po przylocie na TXL, szczególnie na Terminal A. Od lat wiadomo, że system karuzel jest przestarzały i często powoduje uszkodzenia "miękkich" toreb. Ponadto na karuzele mieszczą się tylko torby o standardowym rozmiarze - większe wózki, sprzęt sportowy, na przykład, musi być dostarczany w inny sposób (windą). To powoduje wiele pomyłek i kolejka do reklamacji bagażu jest zawsze bardzo długa. Ponieważ karuzele na Terminalu A są zaraz przy bramkach, po prostu przebudować się ich już nie da. Reklamacje bagażu powodują ogromne straty w budżecie lotniska (płacą linie, a potem obciążają obsługę naziemną) i obniżają jego prestiż.

O te mankamenty starano się zadbać przy projektowaniu BER. Jest tam osobny budynek bagażowni, jak i podziemna stacja kolei, z której będzie można odjechać w kilku kierunkach (plany mówią o początkowo 7 liniach). Jest odpowiedni pirs główny z rękawami dla samolotów szerokokadłubowych, przy którym mogą zatrzymywać się największe samoloty świata. Jest odpowiednia ilość miejsc parkingowych i dobre połączenie z systemem autostrad, który nie koliduje prawie w ogóle z ruchem miejskim.

Niestety TXL nie ma żadnej racji bytu, bo od początku był budowany jako regionalne lotnisko do połączeń z głownymi hubami niemieckimi. Po otwarciu BER mogłby znów pełnić tylko taką rolę - jednak mieszkańcy Berlina po prostu na to się już od wielu lat nie godzą i po prostu nie chcą TXL tam, gdzie jest.
gość_3b7f9 2017-01-23 17:24   
gość_3b7f9 - Profil gość_3b7f9
Ehh, ta niemiecka jakość.
BA850 2017-01-23 16:50   
BA850 - Profil BA850
Air Berlin lata nie tylko z C, więc wiele przesiadak oznacza spacer z A do C lub w drugą stronę. TXL może nie jest piękny, może nie jest super funkcjonalny dla przesiadek, ale IMHO nie powinni go zamykać - powinien pełnić rolę lotniska City (jak np. London City) z naciskiem na ruch biznesowy p2p. Już się mówi o tym, że w momencie otwarcia BER będzie miał zbyt małą przepustowość (jeśli je otworzą), więc TXL trochę by obciążenie BER pomógł rozładować. Ja osobiście lubię TXL - ma swój urok i jest inne niż większość lotnisk w Europie.
gość_7f097 2017-01-23 16:34   
gość_7f097 - Profil gość_7f097
W TXL przesiadki SA szczatkowe, bo na co sie przesiadac? Ani oferta lotow AB po europie nie urywa glowy (poza destynacjami turystycznymi), poza kontynent pare lotow na krzyz.
Dzieki temu liczba pasazerow transferowych jest niska. Znaczna wiekszosc to pasazerowie P2P.

Bagaze czekaja na mnie? HAHA NIE. W zyciu mnie nie spotala sytuacja na TXL zeby bagaz czekal na mnie, niezaleznie od przewoznika. BA, KLM, AF, AB, LH, SAS, SWISS, FLYBE itd. Obskoczylem wszystkie terminale i wielu przewoznikow. Czas oczekiwania 20min i wiecej. Rekord to 1.20h
gość_16fea 2017-01-23 15:42   
gość_16fea - Profil gość_16fea
tojek -No jeśli w/g Ciebie i Twoich danych 1,7 mln. pax to rzadkość . ? To czas wrócić do podstawówki . Matematyka. Chyba że jak w kabarecie .........dużo chorowałem.
tojek73 2017-01-23 15:37   
tojek73 - Profil tojek73
Po pierwsze - pisalem, 'nie dotyczy terminala C', gdzie istotnie przesiadaja sie pasazerowie (upadajacego) airberlin, a terminal przypomina Etiude.

Po drugie, gość_46d25 - odnosnie 'blyskotliwych' stwierdzen. W 2015, 58,7% z 61 mln pasazerow FRA przesiadalo sie (35,8 mln), w MUC: 36% z 42,3 mln (15,3 mln), w TXL - 8% z 21 mln (1,7 mln). Jest roznica?
spotter10 2017-01-23 14:35   
spotter10 - Profil spotter10
Przesiadki na TXL to rzadkość? Przecież to jest drugi HUB Air Berlin, więc przesiadek jest masa!
Co do kontroli bezpieczeństwa to ona sama w sobie jest wnerwiająca, nie wspominając o czekaniu do niej.
Te knajpy o których mówisz są po stronie landside, czyli ogólnodostępnej. Po stronie airside niestety ale nie ma takich luksusów.
camilio 2017-01-23 14:21   
camilio - Profil camilio
Tym razem nie wiadomo już czy chodzi faktycznie o drzwi, czy o lobbing Lufy. Już jakiś czas temu Lufa zaczęła przekonywać, że nie ma się co spieszyć, a dla nich najlepsza jest wiosna 2018. Więc drzwi mogą być tylko pretekstem.
gość_46d25 2017-01-23 12:40   
gość_46d25 - Profil gość_46d25
@tojek73 - przesiadka w TXL praktycznie rzadkość? lepiej sie nie wypowiadać takimi "błyskotliwymi" stwierdzeniami, bo mijają sie z prawdą
gość_f7910 2017-01-23 12:13   
gość_f7910 - Profil gość_f7910
A co zrobimy potem? potem napisze się protokół zniszczenia i weźmie kasiorę za doradztwo.
Prawdziwe pieniądze zawsze należny zarabiać uczciwie
tojek73 2017-01-23 11:47   
tojek73 - Profil tojek73
Jeden dodatek - piszac o wygodzie TXL mialem na mysli jego czesc dla tradycyjnych linii. Terminal C dla airberlin faktycznie jest srednio sympatyczny.

spotter10 - przesiadki w TXL to praktycznie rzadkosc, a kontrola bezpieczenstwa z uwagi na stanowiska dedykowane do gate'u malo uciazliwa. Fakt, ze trudno znalezc tam miejsce zeby po prostu posiedziec, ale opcji jedzeniowych troche jest, od drogich knajp po Burger Kinga i piekarnie Kamps z fajnymi kanapkami. Jest tez niezly lounge. Niestety (i faktycznie) wciaz nie dotyczy to terminalu C...
spotter10 2017-01-23 11:24   
spotter10 - Profil spotter10
TXl jak dla mnie, osoby która ZAWSZE korzystała z tego lotniska jako przesiadkowego, to zgodzę się, że jest tragiczne. Praktycznie nie istnieje część airside - to są tylko gate'y. Zawsze musiałem wychodzić do strefy landside i ponownie przechodzić przez kontrolę bezpieczeństwa. Bardzo irytujące. W przypadku opóźnienia rejsu bardzo słaba infrastruktura po stronie airside, aby coś zjeść i się napić.
Natomiast zgodzę się, że jeżeli z tego lotniska się rozpoczyna lub kończy podróż, to jego położenie jest ogromny atutem. No ale cóż, wszystko ma swoje plusy dodatnie i plusy ujemne.
Natomiast dziwi mnie dlaczego cały czas mówi się o tym, że lotnisko BER jest innym lotniskiem od SXF. Bo lotnisko to nie tylko terminale, ale przede wszystkim pas startowy! A jak wspomniano wyżej, obydwa pasy leżą na jednym terenie. I nie są rozdzielone płotem. Ba, tam gdzie obecnie jest BER, tam były (i raczej nadal są) hangary Lufthansa Technik. Tak na prawdę to jest jedno i to samo lotnisko.
Co do przepustowości to coś czuję, że po uruchomieniu BER będzie wygaszany TXL, zaś SXF zostanie wchłonięty przez BER. Nie będzie likwidacji i zamykania portu, bo w sporej mierze obsługuje on tanie linie i chartery. Wydaje mi się, że zostanie to formalnie przejęte przez BER i traktowane jako dodatkowe terminale, jak niegdyś słynna Etiuda w WAW. No i tym samym został by rozwiązany problem brakującej przepustowości na starcie.
usuniety 2017-01-23 11:24   
usuniety - Profil usuniety
Kolejnym plusem Tegel jest bar z currywurst Die EsS-Bahn :-)
zobacz link
gość_50884 2017-01-23 11:00   
gość_50884 - Profil gość_50884
Przylacze sie do przedmowcow. Tegel ma niesamowicie krotkie drogi i szybko sie dojezdza do miasta. Sam terminal jest brzydki i troche ciasny, ale spokojnie wytrzyma do otwarcia BER nawet w 2018.
gość_14690 2017-01-23 10:54   
gość_14690 - Profil gość_14690
Podrozowalem przez Tegel dokladnie 20 razy i jeszcze ani razu nie zdarzylo mi sie, tak jak pisze tu ktos na forum, ze "bagaz czekal na mnie". Fakt, terminal mozna opuscic w miare szybko, ale jesli podrozuje sie z podrecznym. Jeszcze mi sie ani razu nie zdarzylo, abym czekal na bagaz krocej niz 20 minut. Wiekszosc przypadkow to czas oczekiwania grubo ponad pol godziny, moj "rekord" to 55 minut mimo pozno wieczornego przylotu gdy na lotnisku bylo juz dosc spokojnie. Bagaze wyjechaly dopiero po awanturze wszczetej przez jakas zirytowana Niemke. Czekajac na bagaze mozna bylo obserwowac, jak na karuzeli jezdza jakies zagubione bagaze, ktorymi nikt z obslugi sie nie interesuje. A na nich etykiety , na ktorych widnial kod TXL jako portu przesiadkowego i kod lotniska docelowego, Rzucil mi sie w oczy bagaz z kodem PEK linii Hainan a przeciez ten samolot wystartowal wowczas poprzedniego wieczoru! (ja mialem przylot rano kolo 11:00). Biedny ten pasazer, ktorego bagaz razem z nim nie polecial. Natomiast niezaprzeczalnym plusem TXL jest jego polozenie z punktu widzenia pax. Wszedzie blisko, tani dojazd, bezstresowo o kazdej porze dnia i nocy. Natomiast z punktu widzenia mieszkancow - koszmar. Ludzie przyzwyczaili sie do samolotow nad glowa ale mimo to kilkaset tysiecy ludzi chetnie doznaloby ulgi, gdyby TXL przestalo halasowac.
Kup bilet Więcej
dorośli
(od 18 lat)
młodzież
(12 - 18 lat)
dzieci
(2 - 12 lat)
niemowlęta
(do 2 lat)
Wizy
Rezerwuj hotel
Wizy
Okazje z lotniska

dorośli
(od 18 lat)
młodzież
(12 - 18 lat)
dzieci
(2 - 12 lat)
niemowlęta
(do 2 lat)
Rezerwuj hotel
Wizy