Jarosław Kaczyński chce Centralnego Portu Lotniczego

Jarosław Kaczyński chce Centralnego Portu Lotniczego Według Kaczyńskiego budowa CPL-u "gdzieś pod Warszawą" miałaby doprowadzić do stworzenia w Polsce dużego hubu przesiadkowego. Dodał, że według niego podjęcie decyzji o takiej inwestycji to priorytet. Kaczyński nie sprecyzował jednak, czy ma na myśli budowę zupełnie nowego portu lotniczego, czy np. rozbudowę Modlina, co jest czasem wskazywane jako tańsze...
21/02/2017 09:20   
Komentowanie dostępne dla zalogowanych użytkowników
gość_fa213 2017-02-21 16:06   
gość_fa213 - Profil gość_fa213
Proces decyzyjny jest upolityczniony, owszem - to stwierdzenie właściwie nie jest odkrywcze. Ale oprócz tego - Pan Kaczyński jest takim znawcą tematu, że nic, tylko bić pokłony. A argumenty, które przytacza są tak przekonujące, że budowa powinna zacząć się za dwa miesiące i być prowadzona na taką skalę, jak nowy port lotniczy w Stambule. Hub przesiadkowy w Warszawie - na Wszystkie Świętości! Trzeba pamiętać, że Warszawa może być węzłem przesiadkowym przede wszystkim dla Europy Środkowej i Wschodniej, bo inne części Europy już mają takie węzły i z wieloma z nich Warszawie trudno byłoby się ścigać. A w Warszawie nawet jeszcze teraz jest taki zapas przepustowości, że nie trzeba nowego portu, żeby mógł w Warszawie być węzeł przesiadkowy dla części Europy.
gość_4fadd 2017-02-21 16:03   
gość_4fadd - Profil gość_4fadd
O ile oczywiście to lotnisko jest aż tak potrzebne, bo mam co do tego pewne wątpliwości, to jeśli nowy CPL nie powstanie w okolicach Piotrkowa Trybunalskiego to ten CPL znowu będzie lotniskiem dla Warszawy a najwięcej powodów do radości będą miały wszystkie zagraniczne linie lotnicze które wywożą pasażerów z południa Polski do swoich hubów i dalej w świat. Powód? Rozmieszczenie ludności w Polsce i czas dojazdu z najgęściej zaludnionych aglomeracji do planowanego lotniska. Jeśli lotnisko powstanie między Warszawą i Łodzią czas dojazdu dla ludzi z W. i Ł. nie powinien przekroczyć 60 minut ale dla ludzi z Krakowa lub Katowic nadal będzie tak jak jest czyli około 4 godzin (zakładając najszybsze połączenia) bo dojazd na CPL nadal będzie z przesiadką w Warszawie. Piszę tu o połączeniu kolejowym. Nawet jeśli weźmiemy pod uwagę połączenie lotnicze z regionu do Warszawy to w najlepszym wypadku skracamy ten czas o 1 godzinę a niejednokrotnie wychodzi na to samo. To znaczy że dla ludzi lecących z regionalnego lotniska które nie ma bezpośredniego połączenia z jakimś miastem nadal nie będzie istotne czy będą się przesiadać w Warszawie czy Frankfurcie, Londynie, Paryżu czy gdziekolwiek indziej, a to jest conajmniej kilkaset tysięcy potencjalnych pasażerów z południa Polski którzy zamiast lecieć ewentualnie LOTem polecą Lufthansą, KLM, BA lub jeszcze czym innym. Aby ich przekonać do latania z nowego CPL i LOTem muszą mieć bliskie i szybkie połączenie do tego lotniska, pomijając oczywiście ofertę i poziom usług LOTu. Jeśli natomiast CPL będzie zlokalizowany w okolicach Piotrkowa Trybunalskiego to czas dojazdu z Warszawy jak i Krakowa oraz Katowic powinien być w przybliżeniu taki sam. W dodatku w okolicach Piotrkowa Trybunalskiego przebiega trasa Centralnej Magistrali Kolejowej którą porusza się Pendolino. Obecny najkrótszy czas połączenia kolejowego Warszawa-Katowice/Kraków wynosi około 2 godziny 20 minut. Jeśli zlokalizujemy lotnisko w połowie drogi to uważam że 1 godzina i 10 minut do CPL byłoby do zaakceptowania dla podróżnych zarówno z Warszawy jaki i południa Polski. Aby jednak to osiągnąć CPL musi się troszkę zbliżyć do Śląska i Krakowa co może jednak się opłacać bo to może zadecydować o sukcesie lub porażce nie tylko tego lotniska ale może i LOTu.
voyager1 2017-02-21 15:52   
voyager1 - Profil voyager1
kobek: nie ma sensu inwestować w rozbudowę terminala, trzeba zbudować CPL w szczerym polu bo 1)Polacy nie mogą latać przez FRA przecież to ujma na honorze 2)Polska ma taki okrągły kształt że CPL musi się wpisać w sam środek tego kraju. Trzeba spełnić ambicję chorego wstrętnego faszystowskiego kaczorka.
kobek 2017-02-21 15:42   
kobek - Profil kobek
@voyager: Rozumiem, że sposób komunikacji z otoczeniem wyniosłeś z domu i ciężko Ci zrozumieć, że można wyrazić odmienne zdanie bez obrażania innych. Nie jestem zaskoczony, że czytanie ze zrozumieniem również przychodzi Ci z trudem.
Napisałem, że zapotrzebowanie Warszawy to 20-25 mln. Przy 8% tempie wzrostu 20 mln zostanie osiągnięte już w 2023 roku. Być może po osiągnięciu tej wartości tempo wzrostu wyhamuje, a może się utrzyma. Może ta wartość zostanie osiągnięta szybciej. Nie wiem tego, można dywagować. Nie zmienia to faktu, że długofalowo (powyżej 10 lat) perspektywy rozbudowy Okęcia są ograniczone. Pytanie czy jest sens inwestować w rozbudowę terminala na Okęciu, który jedynie odroczy problem o klika lat?
@mluben: na południe od lotniska jest S2 i S79, wybudowanie pasa startowego czy drogi kołowania o nośności pozwalającej na lądowanie samolotów kodu E nad drogą ekspresową jest gigantycznym kosztem i w dalszym ciągu nie rozwiązuje kwestii ruchu w nocy bo lotnisko nadal jest w granicach miasta.
gość_8caea 2017-02-21 15:23   
gość_8caea - Profil gość_8caea
@pablakiss, ludzie (w tym ja) popierają PiS, bo żaden inny rząd od 1989 roku nie zrobił tyle dla polskich rodzin i dla niepodległej Polski. Dzięki tej "patologii" wreszcie zaczynamy istnieć na arenie międzynarodowej i nie jesteśmy już sługami Niemców. Dzięki ich rządom, bezrobocie w Polsce spadło do rekordowo niskiego poziomu (obniżyli CIT), wzrasta popyt wewnętrzny, rozwijają się polskie przedsiębiorstwa (kończy się hegemonia niemieckiego kapitału), a wielu ludzi może sobie wreszcie pozwolić na chociażby podróż lotniczą, a bieda w Polsce znika. Odpowiadając na jedno z wcześniejszych pytań, nie zrobili "zamachu" na sędziów, lecz ukrócają złe procedery w polskim aparacie sprawiedliwości, jak np. korupcję. Polacy stają się wreszcie gospodarzami własnego państwa. A co zrobił rząd PO szanowny pablakissie? Wyprzedali cały kapitał, to co przetrwało wojny i okres komunizmu. Bezkrytycznie zgadzał się na wszystko, co "nakazał " Berlin i Bruksela, podnieśli podatki odbierając wielu ludziom prawo do spokojnego i godnego życia. Teraz ujadają i donoszą na własny kraj!
DO MODERACJI: Skoro publikujecie komentarze opluwające rząd PiS, opublikujcie również moje słowa poparcia. Swoje zdanie nt. CPL wyraziłem juz wcześniej. Jestem jego zdecydowanym zwolennikiem.
Pozdrawiam i zachęcam pablakissa i voyagera1 do refleksji.
mluben 2017-02-21 14:47   
mluben - Profil mluben
Witam. Proponuje zamiast patrzec na suche liczby w statystykach, zerknac na zdjecia lotnicze okecia. Jak sie okazuje, na poludniu terenu litniska jest ogrom niezagospodarowanej ziemi plus ogrodki dzialkowe ktore latwo wywlaszczyc. Pomijam fakt problemu z hałasem i lotami w nocy ale spokojnie da sie na okeciu jeszcze wiele zrobic. Co? Np stare hangary lotu do kasacji a nowe, nowoczesne wybudowac na poludniu. Zrobi sie tyle miejsca ze na polnocy zmiesci sie drugi terminal. Terenu jest duzo tylko trzeba pochylic sie nad mapą. Generalnie - polnoc lotniska sie kisi. Terminal, hangary i cala otoczka lotniska a poludnie wolne.
voyager1 2017-02-21 14:33   
voyager1 - Profil voyager1
kobek: ty głupcze dla 20-25 mln pax nie potrzeba budować CPL bo po rozbudowie terminalu Okęcie obsłuży spokojnie takich ruch i to z krzyżującymi się pasami.
gość_cdca3 2017-02-21 14:03   
gość_cdca3 - Profil gość_cdca3
No jak zwykle warszawka ma mieć wygodnie kosztem reszty kraju. Niech Białystok, Szczecin, Wrocław czy Przemyśl walą sobie kilka godzin po dziurawych jednopasmówkach lub w wagonach Tragicznych Linii Kolejowych. Kto by się nimi przejmował częściej niż przy okazjii wyborów?
dareck 2017-02-21 13:59   
dareck - Profil dareck
Właściwie artykuł dosyć dobrze opisuje sytuację: "proces decyzyjny dotyczący CPL-u jest w dużej mierze upolityczniony" - chociaż jest to diagnoza i tak wyjątkowo łagodna. Już sam fakt, że tego typu deklaracje padają w Białymstoku, a nie w Warszawie, świadczy dobitnie o tym, że - parafrazując słynną filmową kwestię - CPL to taki Miś, którym politycy chcą "otwierać oczy niedowiarkom" i kupować entuzjazm wyborców, na ich własny koszt zresztą.

Jeżeli głównym argumentem za budową CPL nie są konkretne potrzeby, tylko chęć pokazania światu, że Polska nie jest prowincją, to skutek będzie odwrotny... Udowodni się (zakładając optymistycznie, że budowa nie przeciągnie się śladami berlińskiego "hubu"), że Polska to nie tylko prowincja, ale do tego kraj zarządzany przez dyletantów.

Pozostaje tylko mieć nadzieję, że od deklaracji na antenie Radia Białystok do ostatecznej decyzji o przeznaczeniu miliardów złotych na kolejny pomnik potęgi władzy w Polsce, jest jeszcze daleko :)
pablakiss 2017-02-21 13:56   
pablakiss - Profil pablakiss
Swir paleta coś sobie ubzdura i tak bedzie ,.,a swoją drogą .,.,miało nie być politylki ale,,, jak to jest ? Wszyscy plują jadem na patologoię jaka jest PIS i wszyscy twierdzą że nikt na nich nie głosował a wygrywaja wybory z paluszkiem w d,..i w sondażach jest PIS i długo długo ,.,NIC . !
gość_0a626 2017-02-21 13:52   
gość_0a626 - Profil gość_0a626
Szukam specjalisty do zarządzania spedycją w transporcie, widzę ze tutaj na tym portalu jest potencjał ludzi, którzy znają się na wszystkim a szkoda marnować talentu. Boże widzisz i nie grzmisz!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
kobek 2017-02-21 13:45   
kobek - Profil kobek
Zgadzam się z przedmówcami, że argumentacja JK jest oderwana od rzeczywistości i nie ma nic wspólnego z biznesową analizą tego zagadnienia. Niemniej jednak myślę, że to dobra okazja do publicznej debaty nad zagadnieniem CPL.
Czytając poniższe komentarze mam wrażenie, że dominuje pogląd, że CPL będzie z automatu jakimś gigantycznym hubem na 80-90 mln pasażerów. Przy takich kryteriach rzeczywiście pozycja LOTu jest zbyt słaba, żeby w dającej się przewidzieć przyszłości można było zapełnić terminal takiego portu.
Myślę, że zapotrzebowanie dla Warszawy to lotnisko o przepustowości 20-25 mln pasażerów. Mimo całej mojej sympatii do Okęcia, jego głównym problemem dla dalszego rozwoju są krzyżujące się drogi startowe i brak przestrzeni na wybudowanie nowej drogi startowej. Można oczywiście rozbudowywać terminal i optymalizować wykorzystanie drogi startowej. Mam świadomość, że są większe lotniska tylko z jedną drogą startową (np. LGW). Jednak pytanie jaki jest długofalowy sens inwestowania w lotnisko, które ma ograniczone możliwości rozwoju i znaczne ograniczenia dot. hałasu i ruchu w nocy? Myślże, że lepiej rozpocząć tą inwestycję teraz niż czekać kolejne 10 lat aż Okęcie będzie tak zapchane, że korzystanie z tego lotniska będzie prowadziło do niepotrzebnej frustracji.
Rozumiem argumentację zwolenników rozwoju Modlina. Na pierwszy rzut oka wydaje się, że to optymalne rozwiązanie - dużo miejsca do rozbudowy, już funkcjonujący port. W mojej subiektywnej ocenie problemem tego lotniska jest lokalizacja. Nawet jeżeli zrobić odgięcie linii kolejowej do Gdańska tak aby zbudować przelotową stację pod terminalem to zakres odziaływania tej linii jest ograniczony. Poza Warszawą i Gdańskiem (bądź co bądź oddalonym o 2.5 h jazdy pociągiem) brak większych miast w okolicy. Dominują lasy i pola. Droga S7 nawet jak zostanie dostosowana do standardu drogi ekspresowej na całej długości to nadal jej zakres oddziaływania jest ograniczony.
Wariant między Łodzią a Warszawą wydaje się właśnie pełnić rolę rzeczywiście Centralnego lotniska. Poza wspomnianymi Warszawą i Łodzią zakres oddziaływania autostrady A2, drogi ekspresowej S8 i autostrady A1 w okolicach Łodzi plus trwający remont linii kolejowej łączącej Łódź i Warszawę dostosowując ją do znacznie większych prędkości powoduje, że zakres oddziaływania tego lotniska byłby nieporównywalnie większy. Dojazd na to lotnisko nie wymagałby też przesiadki na dworcu w Warszawie dla podróżujących z wielu regionów.
Oczywiście jest to najdroższy wariant jeżeli chodzi o koszty budowy lotniska – od zera. Jednak jest to najniższy koszt jeżeli chodzi o dostosowanie infrastruktury okołolotniskowej tak aby maksymalnie wykorzystać lokalizację.
To oczywiście wyłącznie moja skromna opinia.
gość_2774c 2017-02-21 13:42   
gość_2774c - Profil gość_2774c
kier: "No i zostaje Modlin. Lotnisko już całkiem niezłe prosperujące z dużym potencjałem na rozwój."

z Modlina jesteś że takie głupoty gadasz??
Lotnisko przynoszące ogromne straty, przepełnione jak kurnik przez jedna linie lotniczą, która tam lata dlatego że lata "za darmo" i to ma być "dobrze prosperujące"?
gość_6138d 2017-02-21 13:36   
gość_6138d - Profil gość_6138d
I po co piszecie bzdury o Radomiu, który wam się najwyraźniej przyśnił? Zauważę jeszcze, że pod artykułem "20-proc. wzrost na polskich lotniskach" nie ma żadnego wpisu, a tutaj - pyskówki. Widocznie w tamtym temacie nie ma się na czym (na kim?) wyżyć.
gość_0f338 2017-02-21 13:07   
gość_0f338 - Profil gość_0f338
Radom jest brany pod uwagę bardziej niz Modlin.
gość_0f338 2017-02-21 13:06   
gość_0f338 - Profil gość_0f338
Kaczyński zrobi CPL w Radomiu, to juz postanowione. Niedługo będzie o tym głosn
jsg 2017-02-21 12:47   
jsg - Profil jsg
kitsune - popieram
gość_a3047 2017-02-21 12:45   
gość_a3047 - Profil gość_a3047
Czy mozna prosic choć o postrzymanie sie od sosbistych wycieczek w kierunku innych dyskutantów,w stylu 'aleś ty mądry'? Jakie pokłady nieuprzejmości tkwią w niektórych że nie zachowują podstawowej kultury dyskusji?
gość_16fea 2017-02-21 12:44   
gość_16fea - Profil gość_16fea
Takich lotnisk jest więcej. Wiedeń (23,3 mln pax ) , Helsinki (17,1 mln pax ) , Sztokholm ( 24,6 mln pax ) , Lizbona ( 22,4 mln pax ) , Bruksela ( 21,8 mln pax ) , Ateny ( 20,0 mln pax ) . To są główne lotniska w tych państwach > I linie tam zbazowane niewiele wzrastają rok do roku. A w Polsce są jeszcze duże lotniska regionalne. Więc nie ma co liczyć że LO będzie większe od Austrian , Finnair , Swiss TAP czy Brussels.
gość_082fa 2017-02-21 12:44   
gość_082fa - Profil gość_082fa
Jedyne co posła Kaczyńskiego interesuje, to by nowy port lotniczy nazywał się "im. Lecha Kaczyńskiego". Reszta jest nieistotna
Kup bilet Więcej
dorośli
(od 18 lat)
młodzież
(12 - 18 lat)
dzieci
(2 - 12 lat)
niemowlęta
(do 2 lat)
Wizy
Rezerwuj hotel
Wizy
Okazje z lotniska

dorośli
(od 18 lat)
młodzież
(12 - 18 lat)
dzieci
(2 - 12 lat)
niemowlęta
(do 2 lat)
Rezerwuj hotel
Wizy