Linia czasu

14 godzin, 53 minuty temu

14 godzin, 53 minuty temu

Dodany nowy komentarz

Skomentował artykuł " CPK wydawało miliony na promocję. Wiemy kto i ile otrzymał"

 CPK wydawało miliony na promocję. Wiemy kto i ile otrzymał Tak, niektórzy podróżni z regionów pojadą np. pociągiem na CPK i poleca z CPK.
To oczywiste, że ludzie wybierają bardziej dogodne dla nich połączenie, a nie zawsze połączenie z najbliższego lotniska jest najlepsze (kwestia dostępności połączeń, dni i godzin lotów, ceny biletów).
Za to w drugą stronę też ludzie będą się przemieszczać: mieszkaniec Warszawy może lecieć z Pyrzowic, jeśli akurat takie połączenie będzie dla niego dogodniejsze.
Dlatego zamiast marudzić i się kłócić wybudujmy nowe lotnisko dla Warszawy i rozwijamy transport z nim zintegrowany.

Wydawanie środków na promocję w mediach nie jest dziwne.
Zwłaszcza gdy było mnóstwo nie merytorycznych ataków na CPK: co doprowadzało do sytuacji, że zamiast dyskutować o tym jak dobrze wybudować nowe lotnisko, pojawiła się potrzeba by w ogóle bronić ten projekt przed kłamstwami (typu że to mega największe lotnisko, że 300mld, że Okęcie wystarczy itp)

4 dni, 15 godzin temu

4 dni, 15 godzin temu

Dodany nowy komentarz

Skomentował artykuł " Ważą się losy pojedynku LOT-u z Korean Air"

 Ważą się losy pojedynku LOT-u z Korean Air kurak03,
LOT dobrze zrobił, że wszedł w rynek charterów.
To JEST łatwy zarobek, łatwiej tak zapełnić samoloty niż rozwijając własną ofertę. Teraz jest w okresie gdy bardzo potrzebuje kasy na spłatę rat. Lata także np. z Pragi czyli korzysta z potencjału innego rynku. W aktualnej sytuacji to jest słuszne.
W przyszłości może z tego zrezygnuje, gdy pozbędzie się długu a CPK pozwoli na szybki rozwój.
Podobnie jak kwestia Budapesztu, która dokładnie: wyczerpuje się.
Mając możliwość wykonywania większej liczby połączeń z Polski, Budapeszt traci na znaczeniu. Przyszłość tego połączenia będzie pewnie decyzją czysto finansową.

4 dni, 17 godzin temu

4 dni, 17 godzin temu

Dodany nowy komentarz

Skomentował artykuł " Hainan Airlines uruchomi nowe połączenia z Pragi i Seattle"

 Hainan Airlines uruchomi nowe połączenia z Pragi i Seattle wroord,
w kwestii audytu. duże firmy nie startują w przetargach do audytów także dlatego, że już brały udział w ty projekcie: więc nie moga oceniać same siebie.
Tak jak piszesz, CPK to żadna gigantomania, to nie będzie wielkie lotnisko, na początek będzie niewiele większe od Okęcia. PiS niestety nadał projektowi negatywny wydźwięk nadmiernie podkreślając wielkość i "epokowość" tego projektu.

ec29, ta krytyka części kolejowej wykonana przez PAN była w dużym stopniu...absurdalna... oni tam pisali np. o braku uwzględniania integracji międzynarodowej, co jest absurdem bo to właśnie jest główny element części kolejowej. Uwzględnienie CPK w sieci TEN-T już się stało. Przyczepili się do centryczności projektu zapominając, że to jest projekt związany z CPK. Trudno, żeby w jego ramach mówiło się o modernizacji linii typu Kraków - Wrocław albo Trójmiasto - Szczecin. Natomiast Polsce faktycznie brakuje kilku kluczowych elementów części kolejowej:
KDP łączącej Warszawę, Łódź, Wrocław, Poznań (i dalej przedłużenie do Berlina)
CMK Północ czyli przedłużenie linii z Krakowa i Katowic do Trójmiasta (nie ma sensu by pociągi z południa jeździły do Trójmiasta przez Warszawę)
Szybkiego połączenia Katowic z Ostrawą co jest kluczowe dla połączenia Warszawa - Wiedeń.
Także połączenie z Litwą jest uwzględnione.
Wrzuć jakieś sensowne punkty z tej krytyki czesci kolejowej. Są, ale jest tego mało i są to rzeczy które można (należy) po prostu poprawić.

Z dalszej czesci postu ec29 wieje skrajny niedasizm. "LOT traci na przesiadkach" (raczej absurdalne hasło, bo bez przesiadek LOT by nie istniał już). "Ryanair jest agresywny i wykańcza konkurentów". No i co z tego? Mamy zacząc płakać i właśnie pozwolić by Ryanair zdominował rynek lotniczy w Warszawie? PRZECIWNIE, nalezy przygotować lotnisko gdzie będą dla niego KONKURENCI i to nie tylko LOT ale wiele innych linii, które lepiej rozwiną swoją ofertę gdy będzie lotnisko z większą przepustowością i szansami na rozwój!

600 operacji na dwóch krzyżujących się pasach..no jasne..tylko, że to nie wszystko... a sortowania bagażu? a drogi kołowania?
Poza tym co z tego, że zrobi się te 600 w dobie jak dla przewoźnika sieciowego który ma hub KLUCZOWE jest by zformułować duże fale przylotów i odlotów. W konkretnych godzinach np. ok 7 rano musi być obsłużone bardzo dużo samolotów!!
Dwa pasy są po prostu niezbędne do rozwoju przewoźnika hubowego oraz do sprawnego funkcjonowania lotniska!

To nie brak slotów chroni LOT, to brak slotów w godzinach szczytu jest dla niego problemem.
Jeśli jednak LOT upadnie to CPK NADAL jest nam potrzebny! Łatwiej przyciągnie się inną linię sieciową jeśli CPK będzie isntiał!
Z resztą nawet gdy LOT istnieje nie ma powodów by równolegle nie rozwijała się na CPK inna linia mająca tu swój hub i oferująca przesiadki.

10/04/2024 09:00

10/04/2024 09:00

Dodany nowy komentarz

Skomentował artykuł " Hainan Airlines uruchomi nowe połączenia z Pragi i Seattle"

 Hainan Airlines uruchomi nowe połączenia z Pragi i Seattle jsg, co to znaczy "nie mają CPK"? Kluczowa jest dostępność wolnych slotów na lotnisku. Okęcie jest przepełnione, lotnisko w Pradze nie jest. Przez zatłoczenie przydział slotów na Okęciu jest koordynowany przez ACL, w Pradze nie ma takiej potrzeby.

Potrzeba nowego głównego(!) lotniska dla Warszawy to nie jest jakiś kaprys tylko faktyczna konieczność ze względu na brak możliwości znaczącej rozbudowy Okęcia.

09/04/2024 21:52

09/04/2024 21:52

Dodany nowy komentarz

Skomentował artykuł " Ważą się losy pojedynku LOT-u z Korean Air"

 Ważą się losy pojedynku LOT-u z Korean Air kluczowe nie jest ile przewieziono osób w porównaniu z konkurencją tylko kiedy i czy te połączenia były dochodowe.
Dodatkowo te loty z Budapesztu to było też obejście ograniczeń na liczbę lotów z Polski do Korei. Przecież dało się kupić bilet z Warszawy do Seulu z przesiadką w Budapeszcie. Obecnie jest więcej połączeń LOTu z Polski do Korei i nawet to może po prostu oznaczać, że loty z Budapesztu tracą na znaczeniu.

Co do wykorzystania samolotów na lotach czarterowych to jest to łatwy i bezpieczny zarobek, co jest istotne dla LOT w obecnej sytuacji. Większa liczba połączeń regularnych to inwestycja w rozwój firmy, ale może być źródłem start zwłaszcza w poczatkowym okresie: mając do spłąty dużą pożyczkę covidową LOT nie mógł sobie pozwolić na zbyt duże ryzyko.

09/04/2024 18:10

09/04/2024 18:10

Dodany nowy komentarz

Skomentował artykuł " Hainan Airlines uruchomi nowe połączenia z Pragi i Seattle"

 Hainan Airlines uruchomi nowe połączenia z Pragi i Seattle gdyby był CPK to mieliby łatwiej uruchomić loty do Warszawy.
brak CPK będzie oznaczać mniejsza konkurencję, mniej połączeń, wyższe ceny.

05/04/2024 11:57

05/04/2024 11:57

Dodany nowy komentarz

Skomentował artykuł " Niemieckie media zaniepokojone CPK"

 Niemieckie media zaniepokojone CPK też głupie hasła o "gigantyczności". Pierwszy faza, nazywana 0,8 to 34mln pax rocznie.
To jest to mega? To zdecydowanie mniej niż duże lotniska w Niemczech.
Fakt, że lotnisko będzie mogło być potem rozbudowywane jeśli będzie potrzeba nie czyni z niego "mega lotniska".
Polska, a zwłaszcza Warszawa, potrzebuje nowego lotniska a lokalizacja w Baranowie jest optymalna. Okęcie należy zamknąć (lub ograniczyć do roli: aeroklub+GA+muzeum).

26/03/2024 23:42

26/03/2024 23:42

Dodany nowy komentarz

Skomentował artykuł " Raport: Sezon Lato 2024 w Polsce"

 Raport: Sezon Lato 2024 w Polsce flytfs, żeby to poprawić potrzebne jest nowe lotnisko w Warszawie (CPK czy jak tam je zwać)

21/03/2024 16:27

21/03/2024 16:27

Dodany nowy komentarz

Skomentował artykuł " Airbus czy Embraer? Ważą się losy floty LOT-u"

 Airbus czy Embraer? Ważą się losy floty LOT-u @demar
Flota przewoźnika musi być jak najprostsza żeby ograniczać koszty. Im większa różnorodność tym ZNACZĄCO wyższe koszty przewoźnika.

12/03/2024 10:24

12/03/2024 10:24

Dodany nowy komentarz

Skomentował artykuł " Air India poleci z Londynu do Bangalore"

 Air India poleci z Londynu do Bangalore LOT też chciałby latać do Bangalore, mówili w wywiadzie w zeszłym roku.
Niestety brak odpowiedniego porozumienia z Indiami to uniemożliwia.
Indie mocno chronią swoich przewoźników, linie z zatoki perskiej też narzekają, że nie otrzymują zgody na więcej lotów do Indii (które się silnie rozwijają i zapotrzebowanie na loty rośnie).

04/03/2024 13:12

04/03/2024 13:12

Dodany nowy komentarz

Skomentował artykuł " Emirates przywraca połączenie do Phnom Penh"

 Emirates przywraca połączenie do Phnom Penh w końcu. choć sądziłem że będzie bezpośrednio
natomiast może być ciekawe na stop w Singapurze w drodze do Kambodży.
Kiepsko że do Warszawy nadal tylko jeden lot, a rozwija się tylko Flydubai

28/02/2024 21:35

28/02/2024 21:35

Dodany nowy komentarz

Skomentował artykuł " LOT rezygnuje z klasy biznes na 4 trasach"

 LOT rezygnuje z klasy biznes na 4 trasach POZer w tych samolotach nie ma miejsc klasy biznes.
Jej oferowanie polegało na pozostawianiu sąsiedniego miejsca wolnego. Jednak nadal jest to fotel z klasy ekonomicznej.
Był to absurd, zwłaszcza przy tak dosyć już długiej trasie, więc zmiana zdecydowanie na plus.
Choć np do Dubaju może mogliby latać B787 i oferować prawdziwą klasę biznes.

23/02/2024 15:22

23/02/2024 15:22

Dodany nowy komentarz

Skomentował artykuł " Gość Pasażera: Frantisek Siling (Air France KLM)"

 Gość Pasażera: Frantisek Siling (Air France KLM) Porównaj odległość w linii prostej od najbardziej wysuniętego punktu pasa startowego. Będzie ta sama odległość.
Porównaj zabudowę w okolicy obu lotnisk, tuż przy Okęciu są duże blokowiska.
Porównaj ścieżki podejść do pasów startowych. Na Okęciu lądowanie od północy to przelot na blokowiskami.

To jednak nie jest kluczowe w dyskusji w tym wątku:
kluczowe jest, że nowe lotnisko jest potrzebne, Okęcia nie da się wystarczająco rozbudować ani zintegrować go transportem kolejowym tak jak lotniska w Baranowie.

23/02/2024 13:00

23/02/2024 13:00

Dodany nowy komentarz

Skomentował artykuł " Gość Pasażera: Frantisek Siling (Air France KLM)"

 Gość Pasażera: Frantisek Siling (Air France KLM) miało być: "Okęcie też powstało przed IIWŚ "

23/02/2024 12:59

23/02/2024 12:59

Dodany nowy komentarz

Skomentował artykuł " Gość Pasażera: Frantisek Siling (Air France KLM)"

 Gość Pasażera: Frantisek Siling (Air France KLM) Okęcie też powstało przez IIWŚ (1934).
Jedyna różnica że my chcemy Okęcie zamknąć a w Mediolanie Linante nadal działa jako lotnisko miejskie.
To w żaden sposób nie zmienia faktu, że Mediolan potrzebuje Malpansę tak samo jak Warszawa potrzebuje nowe lotnisko w Baranowie.

My będziemy mieli jednak szybszy dojazd na CPK, a Linante jest jednak bardziej na uboczu niż Okęcie.

Nie uważam, że w Warszawie jest potencjał na zarówno Okęcie jak i CPK. Natomiast samo Okęcie jest zbyt małe i nie da się go rozbudować w wystarczający pomysł duoport z Modlinem też nie bedzie dobrze działać (nie da się zmusić wybranych linii do przeniesienia się tam)

Wracając do tematu:
Żeby Air France/KLM współpracował np. ze spółką należącą do SNCF po 2030roku, potrzebujemy CPK. Na żadnym innym lotnisku nie będzie to możliwe.

23/02/2024 12:14

23/02/2024 12:14

Dodany nowy komentarz

Skomentował artykuł " Gość Pasażera: Frantisek Siling (Air France KLM)"

 Gość Pasażera: Frantisek Siling (Air France KLM) Na Okęciu Modlinie, Radomiu nie zrobisz integracji transportu lotniczego z dalekobieżnym kolejowym.
Nie zatrzymają się tam pociągi jadące praktycznie w każde miejsce w Polsce.
CPK to będzie w praktyce dodatkowa stacja dla Warszawy, gdzie mieszkańcy części Warszawy będą dojeżdżać żeby wsiąść do pociągi (dojazd samochodem z zachodnich dzielnic będzie lepszy niż pchanie się do centrum a dużo łatwiej o miejsca parkingowe)

Mediolan ma duże lotnisko Malpansa. Czy gdyby było tylko Linante i Bergamo to nie budowaliby Melpansy?
Za głowę się łapię jak tego można nie rozumieć!!!
(Melpansa ma 2 pasy startowe, nie jest przeciążony...jest dalej od centrum, nie ma takich ograniczeń w nocy jak Okęcie)

Błędem to była rozbudowa Radomia, zamiast należało przyspieszyć budowę CPK (z mniejszym rozmachem na początek mniejsze, tak jak teraz się mówi o przepustowości 35mln)

23/02/2024 10:41

23/02/2024 10:41

Dodany nowy komentarz

Skomentował artykuł " Gość Pasażera: Frantisek Siling (Air France KLM)"

 Gość Pasażera: Frantisek Siling (Air France KLM) Gdy będzie CPK, dzięki stacji kolei dalekobieżnej, w tym KDP, będzie możliwa współpraca przewoźnika lotniczego z kolejowym i sprzedawanie wspólnych biletów.
Co więcej za kilka lat rynek kolejowy będzie otwarty i pociągi w Polsce będzie mogło uruchamiać np. SNCF. Więc Air France/KLM może uruchamiać takie łączone relacje z koleją także w Polsce wykorzystując już istniejącą współprace z kolejami francuskimi.

23/02/2024 10:36

23/02/2024 10:36

Dodany nowy komentarz

Skomentował artykuł " Czarterowe nowości. W ofercie Kolumbia, Indie oraz Filipiny"

 Czarterowe nowości. W ofercie Kolumbia, Indie oraz Filipiny Cebu to ciekawa opcja.

22/02/2024 11:35

22/02/2024 11:35

Dodany nowy komentarz

Skomentował artykuł " CPK w pakiecie z LOT-em"

 CPK w pakiecie z LOT-em CPK NIE POTRZEBUJE LOT, jest potrzebny nawet gdyby LOT zniknął.
To, że LOT nie przetrwa bez CPK to inna sprawa.

Hub linii sieciowej potrzebujemy niezależnie czy CPK będzie czy nie. Hub zwiększa liczbę połączeń które opłaca się uruchomić, co zwiększa także konkurencję między przewoźnikami, ostatecznie przyczyniając się do lepszej oferty linii lotniczych oraz niższych cen. Dlatego nawet osoby, które nie korzystają z linii "posiadającej hub" zyskują na jej obecności.
Co ważniejsze istnieje dużej liczby bezpośrednich połączeń jest kluczowe dla firm, natomiast pasażerowie tranzytowi to dodatkowe wpływy finansowe dla gospodarki (zwłaszcza gdy część z nich decyduje się na opuszczenie lotniska, zwiedzanie miasta itp).

Tak więc potrzebujemy hubu, obecnie to jest LOT, ale gdyby się stracił to CPK zwiększa szansę na pojawienie się innego przewoźnika. Z resztą inny przewoźnik sieciowy może pojawić się nawet gdy LOT istnieje. Takim przewoźnikiem sieciowym może stać się nawet tania linia. Np. w AirAsia oferuje w niektórych relacjach połączenia z przesiadką w Kuala Lumpur. W Polsce może to zrobić np. Wizzair który jakieś tam testy w połączeniach przesiadkowych już tworzył. Odległa przyszłość? CPK nie budujemy na następne kilkanaście lat tylko na 100 i więcej...
Żeby jednak te połączenia przesiadkowe powstawały to konieczne jest aby nie było problemem z pozyskaniem slotów. Na Okęciu nie ma na to szans. W razie rozbudowy Okęcia do np. 28mln i tak szybko zabraknie miejsca. Poza tym ograniczenia nocne mocno przeszkadzają, zwłaszcza przewoźnikom hubowym.
Więc tak, LOT potrzebuje CPK (czytaj: nowego lotniska, w Baranów jest optymalną lokalizacją)
Jednak to nowe lotnisko wcale nie potrzebuje LOT. Owszem, bez hubu przewoźnika sieciowego nie będzie potrzebny jego dodatkowa rozbudowa, tylko te 35mln może być długo wystarzczające. Jednak nowe lotnisko jest potrzebne!!

Nie zapominajmy też o Cargo. W raporcie ACL widać przewoźników cargo którym nie przyznano slotów na Okęciu!

22/02/2024 09:46

22/02/2024 09:46

Dodany nowy komentarz

Skomentował artykuł " List otwarty: CPK potrzebne, ale w długim horyzoncie czasowym"

 List otwarty: CPK potrzebne, ale w długim horyzoncie czasowym Tanie linie też będą latać z CPK, skąd idiotyczny pomysł, że miałoby to być lotnisko tylko dla linii sieciowych.
Lotnisko w Berlinie jest jednym z najtańszych, a też miało kredyt i opóźnienia w budowie.
Wizzair, Ryanair latają z Okęcia, z CPK będą latać jeszcze więcej bo nie będą ich ograniczały limity jakie są na Okęciu (brak wolnych slotów, ograniczenia w nocy itd)

22/02/2024 09:44

22/02/2024 09:44

Dodany nowy komentarz

Skomentował artykuł " List otwarty: CPK potrzebne, ale w długim horyzoncie czasowym"

 List otwarty: CPK potrzebne, ale w długim horyzoncie czasowym Sukces CPK odniesie nawet przy przewozach takich jak teraz na Okęciu. To 60% z planowanych 35mln przepustowości lotniska. Wystarcza by lotnisko się utrzymywało.

22/02/2024 09:42

22/02/2024 09:42

Dodany nowy komentarz

Skomentował artykuł " List otwarty: CPK potrzebne, ale w długim horyzoncie czasowym"

 List otwarty: CPK potrzebne, ale w długim horyzoncie czasowym CPK drogim wcale nie musi być, kwestia polityki taryfowej. Lotnisko w Berlinie należy do najtańszych a tam też był kredyt, znaczne opóźnienie w budowie...
Jest wręcz oczywiste, że z CPK będą korzystać wszystkie linie lotnicze. Ryanair też będzie latać z CPK, tak samo jak lata z Okęcia, ale będzie miał z CPK dużo więcej lotów, gdyż nie będzie ograniczeń ze slotami.

Nie martwiłbym aż tak bardzo się spłatą kredytu, to widać choćby po przychodach jakie teraz ma Okęcie. z CPK będą wyższe bo i lotów będzie dużo więcej (przewoźnicy nie będą ograniczeni obecnymi limitami Okęcia).
Jesli jednak obawiamy się o stronę finansową to należy pogadać z inwestorem prywatnym. Możliwe, że chętnie weźmie większy udział w lotnisko, biorąc na siebie większą część ryzyka (ale i przyszłych zysków).

22/02/2024 09:37

22/02/2024 09:37

Dodany nowy komentarz

Skomentował artykuł " List otwarty: CPK potrzebne, ale w długim horyzoncie czasowym"

 List otwarty: CPK potrzebne, ale w długim horyzoncie czasowym CPK jest potrzebne.
Kropka, więcej nie trzeba dodawać.
Takie inwestycje wykonuje się w długim terminie czasowym.

Aktualnie jest pewne(*), że Okęcie zatka się przed oddaniem nowego lotniska do użytku. Już się zatyka, skoro np. na lato 2024 linie lotnicze otrzymują znacznie mniej lotów niż chcą (zarówno pasażerskie jak i towarowe).
Trzeba więc zgrać dwie rzeczy: budowę nowego lotniska w Baranowie (nie ma lepszej lokalizacji) oraz szybką, tanią, rozbudowę Okęcia tak by doczekać do otwarcia nowego lotniska.

22/02/2024 09:09

22/02/2024 09:09

Dodany nowy komentarz

Skomentował artykuł " Emirates potwierdza trasę do Bogoty"

 Emirates potwierdza trasę do Bogoty w artykule mowa o trasie do Bogoty a na zdjęciu klasa ekonomiczna premium, której tam nie będzie (trzy klasowy B777: ekonomiczna, biznes, pierwsza)
Ceny Miami - Bogota na tym locie w wyższych klasach obecnie bardzo wysokie, może to się zmieni albo liczą na aż takie zainteresowanie.

20/02/2024 10:08

20/02/2024 10:08

Dodany nowy komentarz

Skomentował artykuł " Air Peace poleci z Londynu do Lagos"

 Air Peace poleci z Londynu do Lagos według głosów osób prywatnych (np. znanych youtuberów zajmujących się lotnictwem) jedne z najniebezpieczniejszych linii na świecie.

20/02/2024 09:19

20/02/2024 09:19

Dodany nowy komentarz

Skomentował artykuł " LOT: 685 tys. pasażerów w styczniu "

 LOT: 685 tys. pasażerów w styczniu btw szkoda, że autorzy nie nawiązali do danych ACL z przydzielania slotów, gdzie połowa wniosków o nowe sloty LOT została dorzucona. Pewnie, że nie wszystko się uruchamia nawet jak się dany slot dostanie, ale jak ma LOT rosnąć w takich warunkach?
Najwięcej z tego co chciał dostał Wizzair.

20/02/2024 09:17

20/02/2024 09:17

Dodany nowy komentarz

Skomentował artykuł " LOT: 685 tys. pasażerów w styczniu "

 LOT: 685 tys. pasażerów w styczniu Trudno, żeby LOT rozwijał się szybciej jeśli na Okęciu brakuje przepustowości ZWŁASZCZA w godzinach szczytowych, które są kluczowe dla przewoźnika sieciowego aby optymalizować możliwość przesiadek.
LOT potrzebuje nowego lotniska dla Warszawy i w dłuższej perspektywie (10lat + ) nie ma szansy bez niego przetrwać.
Oczywiście możemy dalej korzystać z Okęcia, gdzie zwłaszcza po załamaniu się LOT i ograniczonej rozbudowie zostanie trochę miejsca, jednak opłacimy to wysokimi cenami biletów i gorszą siatką połączeń. Co nie wpłynie korzystanie na rozwój kraju.
Natomiast nawet bez LOT rynek lotniczy będzie sie rozwijał, naciski w UE na integrację na transportem kolejowym dalekobieżnym nadal będą, chęć do rozbudowy Warszawy tam gdzie teraz Okęcie, to wszystko spowoduje, że nowe lotnisko i tak kiedyś powstanie. Tylko za późno dla nas (by mieć lepszą ofertę różnych linii, nie tylko LOT) oraz drożej.

19/02/2024 22:20

19/02/2024 22:20

Dodany nowy komentarz

Skomentował artykuł " flydubai zwiększy liczbę lotów do Polski"

 flydubai zwiększy liczbę lotów do Polski (uzupełniając: B777 zabiera więcej cargo niż A380)

19/02/2024 22:17

19/02/2024 22:17

Dodany nowy komentarz

Skomentował artykuł " flydubai zwiększy liczbę lotów do Polski"

 flydubai zwiększy liczbę lotów do Polski Jeszcze przed pandemią był problem z A380, Emirates dostał odmowę (na zasadzie wskazania, że może się to skończyć obsługą przez autobusy a nie rękaw - co przy tak dużym samolocie byłoby kłopotliwe). Można sporo znaleźć w internecie.
Poza tym Emirates ma też Cargo i być może to ma dla nich większą wartość niż podstawianie A380 - który potrzebny bywa na innych trasach.
Przydałby się drugi lot, ale jak widać priorytety linii są inne:/ choć pytanie też jak ze slotami itp.
Za to w Wiedniu teraz znów lata A380 na jednej z rotacji.

19/02/2024 22:09

19/02/2024 22:09

Dodany nowy komentarz

Skomentował artykuł " Spór o przepustowość Lotniska Chopina"

 Spór o przepustowość Lotniska Chopina Analityk,
zobacz ile jest już teraz odrzuconych wniosków w raporcie ACL. 23%, a tylko 61% slotów przyznane w godzinach o jakie wnioskowała linia lotnicza: co też może uniemożliwiać zbudowanie odpowiednich rotacji.
Jeszcze gorzej z wnioskami gdy patrzeć tylko na nowe, np. LOT otrzymał tylko połowę.
Więc te 25mln to mogłoby być już w 2025r gdyby nie problem z dostępnością slotów.

Pomysł, że jakas linia chętnie sprzeda sloty też jest ryzykowny, bo na razie chętnych nie widać.
Poza tym skutek takiej sytuacji jest tez taki, że bilety lotnicze są droższe.
Nawet gdyby Okęcie mogło jeszcze sobie radzić przez 10 lat (choć jak widać już teraz jest źle) to i tak trzeba zacząć budować nowe lotnisko TERAZ.

19/02/2024 13:41

19/02/2024 13:41

Dodany nowy komentarz

Skomentował artykuł " Emirates od 11 lat łączy Warszawę z Dubajem"

 Emirates od 11 lat łączy Warszawę z Dubajem Ciekawe czy będzie drugi LOT Emirates do Warszawy? Albo inne lotnisko. Na razie tylko Flydubai się rozwija.
A380 pewnie nie, bo pewnie przewóz Cargo ma znaczenie, a B777 bierze chyba więcej cargo niż A380..
Poza tym z A380 były problemy z regularnym obsługiwaniem w WAW (gdy Emirates się kiedyś do tego przymierzał)

Ceny Emirates z Warszawy bywają ostatnio wysokie, wyższe niż z innych miast obsługiwanych w tej części Europy.

19/02/2024 10:01

19/02/2024 10:01

Dodany nowy komentarz

Skomentował artykuł " flydubai kontynuuje ekspansję w Europie. Uruchomi połączenie z Bazylei"

 flydubai kontynuuje ekspansję w Europie. Uruchomi połączenie z Bazylei Uściślając, połączenie z przesiadką do "Afryki, Azji, na Bliski Wschód" są nie tylko dzięki współpracy z Emirates ale także Flydubai umożliwia takie przesiadki w ramach własnej sieci.
W przypadku zakupu biletów na połączenia z przesiadką z jednego przewoźnika na drugiego, należy weryfikować ceny biletów na stronach obu przewoźników, gdyż mogą być duże różnice, Loty Flydubai wskazane jest wybierać tylko gdy są zauważalnie tańsze lub brak lotu Emirates, gdyż Flydubai to jednak tanie linie. Dotyczy to zwłaszcza klasy ekonomicznej, w przypadku klasy biznes - jeśli lot Flydubai wykonywany jest przez samoloty z fotelami biznes rozkładającymi się do pozycji leżącej (teraz już chyba większość) - to można ją traktować zamiennie z klasą biznes w Emirates: zwłaszcza jeśli główny powód podróży w klasie biznes to właśnie lepszy fotel i możliwość położenia się.

16/02/2024 09:50

16/02/2024 09:50

Dodany nowy komentarz

Skomentował artykuł " Wiedeń: W styczniu blisko 1,83 mln pasażerów"

 Wiedeń: W styczniu blisko 1,83 mln pasażerów Dziwny ten mały udział pasażerów tranzytowych, Austrian Airlines to dobre linie lotnicze, według mnie lepsze od Lufthansy. Tym bardziej teraz gdy śniegi i strajki rozkładają Niemcy.
Może fakt znajdowania się w grupie Lufthansy wcale im nie służy.

16/02/2024 09:47

16/02/2024 09:47

Dodany nowy komentarz

Skomentował artykuł " flydubai pojawi się w krajach bałtyckich"

 flydubai pojawi się w krajach bałtyckich Ciekawe godziny lotów, takie poza głównymi falami w Dubaju.

16/02/2024 09:29

16/02/2024 09:29

Dodany nowy komentarz

Skomentował artykuł " Wiedeń: W styczniu blisko 1,83 mln pasażerów"

 Wiedeń: W styczniu blisko 1,83 mln pasażerów Dziwny ten mały ruch tranzytowy, bo Austrian to niezła linia lotnicza, według mnie zauważalnie lepsza od Lufthansy, a są w tej samej grupie.
Zwłaszcza ostatnio gdzie Niemcy są regularnie rozkładane śnieżycami i strajkami.
Może jednak fakt znajdowania się w grupie Lufthansy wcale nie służy dobrze Austrian Airlines?
BTW ja się do wielkości przewozów w Wiedniu co jakiś czas dokładam, też jako "ruch docelowy" a nie tranzyt.

15/02/2024 12:26

15/02/2024 12:26

Dodany nowy komentarz

Skomentował artykuł " flydubai zwiększy liczbę lotów do Polski"

 flydubai zwiększy liczbę lotów do Polski Według mnie to błąd, że LOT nie lata do Dubaju przez cały rok.
Choć w sezonie letnim wskazane byłoby zwiększenie liczby miejsc gdzie da się dolecieć z przesiadką w Warszawie..

14/02/2024 15:37

14/02/2024 15:37

Dodany nowy komentarz

Skomentował artykuł " Raport: Nowa strategia Turkish Airlines"

 Raport: Nowa strategia Turkish Airlines Też bym się zdziwił z otwarcia trasy do Katowic, gdy są już loty do Krakowa. Jeśli już to właśnie Gdańsk albo Wrocław...

14/02/2024 15:35

14/02/2024 15:35

Dodany nowy komentarz

Skomentował artykuł " CPK: Lista obaw obywateli"

 CPK: Lista obaw obywateli to nawet nie jest kwestia konkurowania z kimkolwiek, po prostu Warszawa potrzebuje nowego lotniska. Wszystkie inne rozwiązania typu modernizacja Okęcia i liczenie, że część przewoźników przejdzie do Modlina i Radomia to rozwiązania ułomne, które i tak nie rozwiążą na dłużej problemu malejącej przepustowości lotnisk na Mazowszu. Prędzej czy później i tak trzeba będzie zacząć budowę nowego lotniska. Więc zamiast marnować kasę i czas lepiej to zacząć robić już teraz.

Okęcie wymaga pewnych prac żeby doczekać do otwarcia CPK, ale wszystko w rozsądnym zakresie gdyż nie będziemy z tego długo korzystać a w okresie modernizacji przepustowość lotniska maleje..

13/02/2024 10:35

13/02/2024 10:35

Dodany nowy komentarz

Skomentował artykuł " CPK: Lista obaw obywateli"

 CPK: Lista obaw obywateli @interconti ja nie wiem czy się nie zgadzamy z kapitan arbuz bo nie przedstawił żadnego konkretu ;)

13/02/2024 10:23

13/02/2024 10:23

Dodany nowy komentarz

Skomentował artykuł " CPK: Lista obaw obywateli"

 CPK: Lista obaw obywateli kapitanarbuz, powtórzę. Przedstaw konkretne zastrzeżenia, a nie puste zarzuty. Jak nie podasz konkretów to nic więcej nie ustalimy.

Przykład: twierdziłem, że rozwój kolei pod CPK nie jest centryczny w sposób niekorzystny. Podałem przykłady dwóch linii kolejowych które się tam będą krzyżować: Warszawa - Łódź - Wrocław/Poznań oraz południe Polski(Kraków/Katowice) - Trójmiasto. Więc ten element "centryczności" jest naturalny dla Polski. Oczywiście, że to nie obejmuje połączeń typu Kraków - Wrocław ale to jest oczywiste, że od tego są inne projekty, a CPK ich nie neguje. Po prostu już teraz projekt CPK zawiera za dużo elementów a ludzie się w tym pogubili (pewnie nie należało łączyć części kolejowej z lotniczą tylko zrobić dla równoległe projekty, wtedy nie były tego typu niepotrzebnych dyskusji tylko rozmawialibyśmy o MERYTORYCE).

Może zacznijmy od tego powyższego, przedstaw swoją opinię.

13/02/2024 08:59

13/02/2024 08:59

Dodany nowy komentarz

Skomentował artykuł " CPK: Lista obaw obywateli"

 CPK: Lista obaw obywateli @kapitanarbuz potrafisz się odnieść merytorycznie do tego co napisałem?
Mówimy o konkretnych problemach i konkretnych obawach, na które da się udzielić odpowiedzi.
To nie oznacza, że wszystko się uda, że projekt nie musi być dobrze przeprowadzony, albo, że nie wybuchnie III Wojna Światowa!:P
Ale żadne z tych obaw nie przekreślają projektu - wymagają po prostu wyjaśnienia lub odpowiedniej uwagi podczas prac.

Dodam, że CPK jest potrzebny także gdyby rynek lotniczy się całkiem załamał. Wtedy w kraju wystarczy jedno lotnisko i będzie kluczowe żeby dało się na nie sprawnie dojechać z całego kraju.

12/02/2024 21:57

12/02/2024 21:57

Dodany nowy komentarz

Skomentował artykuł " CPK: Lista obaw obywateli"

 CPK: Lista obaw obywateli odpowiedzi na te obawy są w większości do odnalezienia.
odpowiadając na niektóre:
centralizacja transportu kolejowego.
nic takiego nie ma miejsca! przeciwnie, te "szprychy" będą wykorzystywane także w komunikacji regionalnej.
KDP Warszawa Łódź Wrocław/Poznań właśnie łączy największe Polskie miasta!!
Wszystkie szprychy usprawniają przejazdy przez Polskę, gdzie CPK będzie tylko jedną ze stacji po drodze lub przesiadkową z pociągu na pociąg. Lokalizacja CPK jest lepsza niż Warszawy, zapewni lepsze połączenie regionów. Zwłaszcza po wybudowaniu CMK Północ, która ma połączyć CPK czyli południe Polski z Trójmiastem z pominięciem Warszawy(gdyż jest nie po drodze).

Zwracam uwagę, że lotniska regionalne nie stracą. U nich ruch też rośnie, co więcej lepsze połączenia z regionami spowodują, że łatwiej będzie też dojechać z Warszawy na lotniska regionalne. Większy wybór to większa konkurencja czyli niższe ceny!!

Katowice nie są lepszym lotniskiem dla Warszawy!

obawy o LOT.
Nowe lotnisko jest potrzebne także gdyby LOT przestał istnieć, gdyż nawet po upadku LOTu potencjał regionu pozostanie . Istnienie CPK zwiększy także szanse na pojawienie się w takiej sytuacji nowego przewoźnika hubowego. Co jest kluczowe dla rozwoju kraju, gdyż loty bezpośrednie mają znaczenie dla firm a istnienie hubu zwiększa liczbę miejsc gdzie można polecieć bezpośrednio oraz częstotliwość lotów.

Przecież potrzebę istnienia nowego lotniska widać już teraz po liczbie odmów slotów w raporcie ACL.

Temat wysiedleń.. tak patrząc to żadna nowa inwestycja nie mogłaby w Polsce powstać. koniec z drogami, szybką koleją...
Większość zdecydowała się na dobrowolną sprzedaż..zaproponowane im warunki nie są złe!

obawa o brak wiedzy..
w projekcie chce wziąć udział partner prywatny z dużym doświadczeniem.

obawy o demografię.
Kolejne pokolenia chcą i będą chciały podróżować coraz więcej. Pojawi się także napływ ludności do Polski, oni także będą dużo podróżować!
Konflikt Rosji z Ukrainą kiedyś się zakończy i znów pojawią się połączenia lotnicze z Europy do tych krajów.

obawa o dojazd..
odległość z centrum Warszawy na CPK będzie podobna jak z centrum Londynu na Heathrow.
Czas przejazdu będzie lepszy. Autoatrada A2 tuż obok. Cena biletów na pociąg to w dużym stopniu kwestia polityczna, jak się dogadają..
Rozumiem że na Okęcie można dojść nawet pieszo, ale lotnisko w centrum miasta nie ma uzasadnienia i ma więcej wad niż zalet.

11/02/2024 13:30

11/02/2024 13:30

Dodany nowy komentarz

Skomentował artykuł " Oblatywacz: Airbusem A380 Lufthansy z Monachium do Bangkoku"

 Oblatywacz: Airbusem A380 Lufthansy z Monachium do Bangkoku btw w artykule zabrakło informacji jak zachowa się załoga gdy poprosi się o napoje lub przekąski między posiłkami.
Polacy potrafią tak prosić, co widać jak wyglądają lotu Emirates z Warszawy. Po starcie ustawia się kolejka po napoje alkoholowe. Na żadnej innej trasie Emirates tego nie widziałem, żeby ludzie tak tlumnie stali po coś do obsługi(a leciałem na wielu, prawie wszystkie kontynenty i kilka tras z Europy). Ktoś z załogi kiedyś mi powiedział, że jescze trasa z Moskwy wygląda podobnie w kwestii ilości wypijanego alkoholu.

11/02/2024 12:39

11/02/2024 12:39

Dodany nowy komentarz

Skomentował artykuł " Oblatywacz: Airbusem A380 Lufthansy z Monachium do Bangkoku"

 Oblatywacz: Airbusem A380 Lufthansy z Monachium do Bangkoku W najbliższych latach czeka nas silny wzrost konkurencji ze strony przewoźników sieciowych z innych kontynentów. Nowy przewoźnik z Arabii Saudyjskiej, bardzo duży rozwój przewoźników z Indii.
Także Turkish się rozpycha a chińscy przewoźnicy starają się też zdobywać rynek oferując niskie ceny.
Ethipian też liczy na rozwój.
Jak w tym odnajdą się przewoźnicy z Europy?
Stawiają raczej na bycie tanimi? To może być trudne w
w Europie, gdzie koszty są wysokie, także przez politykę klimatyczną.

09/02/2024 10:26

09/02/2024 10:26

Dodany nowy komentarz

Skomentował artykuł " Spór o przepustowość Lotniska Chopina"

 Spór o przepustowość Lotniska Chopina tadzix, dokładnie.
Okęcie wymaga prac "ratunkowych" tak bym to nazwał żeby sobie poradzić do czasu otwarcia CPK. Nie mogą to być duże, drogie prace gdyż docelowo lotnisko i tak będzie do zamknięcia (ew. znacznego zmniejszenia) a podczas prac modernizacyjnych przepustowość lotniska SPADA.
To nie jest tak, że obecnie Okęcie jeszcze jest wystarczająco duże. Już teraz są problemy: mnóstwo nie przyznanych slotów, także Cargo. Problemy z dodaniem lotów w godzinach szczytu (a dla np. LOT to kluczowe gdy chce myśleć o rozwoju skomunikowań co jest kluczowe aby przetrwał), nie mówiąc o ograniczeniach w nocy. Limit środowiskowy na Okęciu też jest wyczerpywany, a zmiana ograniczeń środowiskowych nie jest trywialna.

07/02/2024 10:04

07/02/2024 10:04

Dodany nowy komentarz

Skomentował artykuł " Jak zrobić audyt CPK i co ma z niego wynikać?"

 Jak zrobić audyt CPK i co ma z niego wynikać? interconti, w Polsce nie ma miejsce na merytoryczne dyskusje, jesteśmy zbyt zajęcia kłótniami politycznymi. Wszystko jest sprowadzane do polityki (i niestety sytuacja nie skłania do optymizmu, że będzie więcej miejsca na merytorykę). Ja jestem zwolennikiem nowej Konstytucji (jedyny problem nie ma kto tego zrobić) np. opartej na projekcie Gwiazdowskiego. Obecna jest źle napisana (nie jasno, pozostawiając bardzo szerokie pole do różnych interpretacji, co prowadzi do konfliktów jak przez ostatnie lata). Poza tym potrzebujemy systemu prezydenckiego (rząd powoływany przez Prezydenta), by oddzielić kłótnie w parlamencie od działań rządu. Pozwoli to także rezygnację z progu wyborczego i wprowadzenie pełnej proporcjonalności w wyborach.

07/02/2024 09:55

07/02/2024 09:55

Dodany nowy komentarz

Skomentował artykuł " Zmiana narracji w sprawie CPK. Wzrastają szanse na powstanie lotniska"

 Zmiana narracji w sprawie CPK. Wzrastają szanse na powstanie lotniska Tak jak od dawna wielu mówi. Nowe lotnisko jest potrzebne i tylko "głupi" bo z niego zrealizował. Do poprawy/modyfikacji mogą być różne kwestie, ale ten projekt jako taki jest potrzebny.

06/02/2024 08:30

06/02/2024 08:30

Dodany nowy komentarz

Skomentował artykuł " Czy konsensus społeczny wokół budowy CPK jest możliwy?"

 Czy konsensus społeczny wokół budowy CPK jest możliwy? @demar,
tylko takie uchwaly nie miały na szczęście dużego przełożenia w projekcie. założenie 40mln przepustowości nie jest przesadzone, wcześniej było 45mln może to było już nieco za dużo na początek, ale 40mln nie jest skoro teraz jest 20mln w WAW (a wiele slotów nie jest przyznawanych).
tam mogą być jakieś szczegóły przesadzone typu za dużo peronów. ogólnie projekt jest ok i potrzebujemy szybkiej realizacji.
Oczywiście, błędem było zrobione z CPK tematy politycznego. Choć rozumiem teorie spiskowe rządzących wynikłe z zaniechania projektu w 2010 gdy były raporty, na zlecenie ówczesnego rządu, z których wprost wynikało że trzeba budować nowe lotnisko.

Obecnie koszty dla budżetu podobno zostało 6mld (mówię o części lotniczej). reszta to wkład inwestorów oraz kredyt który będzie splacać lotnisko a nie budżet państwa.

05/02/2024 13:10

05/02/2024 13:10

Dodany nowy komentarz

Skomentował artykuł " Czy konsensus społeczny wokół budowy CPK jest możliwy?"

 Czy konsensus społeczny wokół budowy CPK jest możliwy? Podstawowym problem wcale nie jest "Założenie początkowe". CPK nie był planowany jako "element napędowy polskiej gospodarki". To po prostu nowe, skalowalne lotnisko w dobrej lokalizacji. Błędem była otoczka medialna i sposób w jaki projekt był przedstawiany.
Projekt zdecydowanie starszy niż rządy PiS.
Wygląda na to, że błędem było także powiązanie z projektem kolejowym, którego koszty są zdecydowanie wyższe a teraz często się te koszty są utożsamiane tylko z częścią lotniczą.
polecam Czy zbankrutujemy przez CPK? Maciej Wilk didaskalia odc 52 na YT

02/02/2024 23:24

02/02/2024 23:24

Dodany nowy komentarz

Skomentował artykuł " O'Leary: Możemy zwiększyć liczbę pasażerów do 6 mln w Modlinie"

 O'Leary: Możemy zwiększyć liczbę pasażerów do 6 mln w Modlinie @kapitanarbuz
brak argumentów, że takie bzdurne oskarżenia?
Czytasz w ogóle co pisałem? Czytałeś artykułu osób które przedstawiają dlaczego nowe lotnisko jest potrzebne? Od Macieja Wilka zaczynając, aktualnie na stanowisku dyrektorskim w liniach lotniczych w Kanadzie. Albo były prezes LOTu Rafał Milczarski, który pisze o "ekonomicznym przestępstwie" gdyby zaniechano budowy nowego lotniska. Podobnie Sebastian Mikosz szef LOTu z czasów poprzednich rządów PO, który mówi, że to właśnie przez brak CPK tracimy pieniądze. Oni wszyscy "dostają gaże"? od kogo niby? Temat nowego lotniska nie jest nowy, polecam opracowania z roku 2010 które już wtedy sugerowały, że należy wybudować nowe lotnisko. Są też jeszcze starsze. Cóż za magiczne ugrupowanie ich wszystkich opłaca od tak dawna i w jakim celu?

Gdybyś czytał wypowiedzi, nie tylko moje, to byś wiedział, że CPK nie jest dla LOTu. On jest potrzebny wszystkim. W drugą stronę owszem: LOT nie ma szansy przetrwać bez CPK. Aktualnie LOT działa bez kroplówki. Ratę jaką mieli spłacić do końca 2023 spłacili z zysków z roku 2023. To jednak nie ma znaczenia w dyskusji czy CPK jest nam potrzebny, gdyż nawet gdyby LOT nie było, to nadal będzie potencjał który inne linie lotnicze muszą zagospodarować. Liczysz, że bez LOT czyli bez pasażerów przesiadkowych wszystko zmieści się na Okęciu? Nie liczyłbym na to. Warszawa bez LOTu nie skończy jak Budapeszt, gdyż mamy dużo większy potencjał oraz brak pobliskiego Wiednia.
CPK nie jest trupem, jeśli prawdą jest że chcą oprzeć się na zdaniu ekspertów to CPK będą kontynuować.
Okęcie i Modlin nie byłoby rozbudowane za ułamek tej kwoty, rozbudowa Okęcia do 30mln to już skomplikowana inwestycja, budowa drugiego pasu wymaga przeniesienia obwodnicy pod ziemię, a i tak więcej niż te 30mln nie wyciśniemy, Modlin? tam też nie da się wielokrotnie zwiększyć przepustowości. Gdyby jeszcze chcieć zrobić "duoport" z połączeniem szybką koleją (a nie taką wolną jak teraz) to koszty wielokrotnie przekroczą koszt budowy CPK!!
Ryanair też będzie korzystał z CPK, tak jak teraz korzysta z Okęcia. Różnica: uruchomi z CPK znacznie więcej połączeń bo nie będzie tam problemów z uzyskaniem nowych slotów. Linie p2p też potrzebują większej przepustowości lotnisk w okolicy Warszawy i zdecydowanie dla wszystkich lepiej jeśli będą latać z CPK niż z Modlina i Radomia. Zwłaszcza, że nie ma sposobu (zgodnego z prawem w UE) by wyznaczyć które linie mają latać z którego lotniska!
Jest chętny inwestor by zainwestować w nowe lotnisko dla Warszawy i należy mu to umożliwić.
CPK jest potrzebne i byłoby prościej gdyby PiS nie zrobił z tego tematu politycznego. Inna kwestia, że de facto wszyscy politycy, każdej strony, traktują ten temat jak polityczny. Wielka szkoda, bo tu potrzeba merytoryki a nie polityki.
To nie jest mega lotnisko, to jest po prostu nowe lotnisko, lepiej położone, zintegrowane z transportem kolejowym (dalekobieżnym), zwiększające konkurencyjność na polskim rynku lotniczym.
Co tracimy bez CPK? proszę nie pisać absurdów o UFO tylko zajrzeć w raporty Airport Coordination Limited i zobacz listę slotów, które nie zostały przyznane z braku miejsca. Na serio Warszawa woli jeździć na lotniska w Krakowie, Katowicach, Wiedniu, Berlinie czy też bardziej optymistycznie patrząc w Radomiu? Dla mnie brak CPK to mniejszy problem bo mam bliżej do lotnisk na południu Polski oraz np. Wiednia. Jednak dobrze byłoby mieć duże lotnisko z dobrym dojazdem (= CPK). śladowa obsługa Cargo na Okęciu też wskazuje, że coś jest nie tak, że coś tracimy. Tam nie ma miejsca na więcej cargo nawet w razie rozbudowy Okęcia.
Co więcej podczas rozbudowy Okęcia (która i tak niewiele da) przepustowość lotniska spadnie.
Zacznijcie czytać ekspertów.

02/02/2024 13:12

02/02/2024 13:12

Dodany nowy komentarz

Skomentował artykuł " O'Leary: Możemy zwiększyć liczbę pasażerów do 6 mln w Modlinie"

 O'Leary: Możemy zwiększyć liczbę pasażerów do 6 mln w Modlinie jsg, kwestia ołarzu czy dotacji dla straży pożarnych z okolicy, nie ma znaczenia w dyskusji o tym czy nowe lotnisko jest potrzebne! sprowadzanie jej na tego typu tematy poboczne świadczy o braku argumentów.

duoport to absurd, który nie sprawdza się na świecie, skomoplikowane i nie wygodne. Gdyby ktoś chciał ten duoport rozbudować o szybkie połączenie kolejowe to będzie dużo drożej niż CPK który ma leżeć przy szybkiej linii kolejowej, która i tak powstanie.
Duoport po rozbudowie i tak nie da wystarczającej przepustowości.
Okęcie 30mln to max.
Modlin jest otoczony strefami ochrony przyrody i też nie da się go rozbudowywać bez końca.
Można się jeszcze wspomagać Radomiem, ale jakby to miało działać?
Kto w ogóle podejmie się decyzji, które linie lotnicze mają latać z którego lotniska?

02/02/2024 09:46

02/02/2024 09:46

Dodany nowy komentarz

Skomentował artykuł " Współpraca Emirates SkyCargo i Welcome Airport Services"

 Współpraca Emirates SkyCargo i Welcome Airport Services ciekawe czy w końcu dodadzą drugie połączenie dziennie do Warszawy.. (Flydubai to nie to samo, zwłaszcza jeśli mówimy o cargo)

02/02/2024 09:39

02/02/2024 09:39

Dodany nowy komentarz

Skomentował artykuł " O'Leary: Możemy zwiększyć liczbę pasażerów do 6 mln w Modlinie"

 O'Leary: Możemy zwiększyć liczbę pasażerów do 6 mln w Modlinie @solukhumbu
jeszcze w kwestii hasła " Jeśli mam jechać 2h15 pociągiem plus dojazd na pociąg z domu do Baranowa, kontra 15 min drynd lub 30 min zbiorkomem na własne lotnisko, to jak sądzisz, co wybiorę"
Nie rozumiem jak można tak argumentować. Tak sam głupio wypowiadał się D.Tusk.
Pewnie, ja też jeśli będę miał identyczny (lub lepszy) lot z bliższego mi lotniska to wybiorę lot z bliższego lotniska (mieszkam w pobliżu lotniska regionalnego). Ale z tego nie wynika, że ZAWSZE lot z pobliskiego lotniska jest tym bardziej dogodnym! Latam z różnych lotnisk, czasami latam np. z Wiednia bo tak mi bardziej pasuje.
NIGDY nie będzie tak, że z każdego lotniska regionalnego będą dobre połączenia wszędzie (odpowiedniego dnia, o odpowiedniej porze, za niższą cenę itd).
IM WIĘCEJ LOTNISK DO KTÓRYCH MOŻEMY ŁATWO DOJECHAĆ TYM LEPIEJ DLA NAS.
Im większa przepustowość tych lotnisk tym lepiej!!

02/02/2024 09:33

02/02/2024 09:33

Dodany nowy komentarz

Skomentował artykuł " O'Leary: Możemy zwiększyć liczbę pasażerów do 6 mln w Modlinie"

 O'Leary: Możemy zwiększyć liczbę pasażerów do 6 mln w Modlinie solokhumbu, nie jestem żadnym miłośnikiem żadnej partii, ani byłej ani obecnie rządzącej.
Natomiast nie znam sensownych argumentów przeciw budowie nowego lotniska koło Warszawy (w miejscu z dobrym skomunikowaniem i łatwo dostępnego także z Łodzi). Wy także mnie nie przekonaliście - głównie korzystacie z haseł politycznych.

Czartery i low costy też potrzebują nowego lotnika. Liczycie, że jak np. LOT upadnie, to wszyscy inni zmieszczą się na Okęciu i Modlinie? Rynek lotniczy i tak będzie rosnąć, pogłoski o kryzysie w lotnictwie są przesadzone. Jednak gdyby to się spełniło to TYM BARDZIEJ POTRZEBUJEMY CPK, gdyż po znaczącym spadku ruchu lotniczego nastąpi także zamykanie części lotnisk regionalnych i wtedy dobry dojazd na lotnisko koło Warszawy będzie kluczowy dla regionów. Okęcie jest w złym miejscu, nie da się tam doprowadzić kolei dalekobieżnej, daleko od A1.

a wariant pośredni jeśli ruch pozostanie na takim poziomie jak obecnie? Wtedy też potrzeba nowego lotniska, gdyż już teraz Okęcie jest zbyt małe. Za małe dla pasażerów jak i Cargo. Zobaczcie ile slotów na sezon letni 2024 nie zostało przyznanych. Zapotrzebowanie jest na dużo więcej niż mamy. Tam są też nieprzyznane sloty dla przewoźników Cargo, więc nie mówcie że z cargo jest wielki problem!! Okęcie się dusi!! (a jednocześnie zajmuje cenne tereny Warszawie i przysparza hałas mieszkańcom). To wystarczający argument za nowym lotniskiem!

Zwracam uwagę, że nowe lotnisko nie jest kosmicznie wielkim projektem. Koszt części lotniczej jest niewielki w porównaniu z częścią kolejową, która obejmuje linie kolejowe w całym kraju, które powinny powstać także jeśli CPK nie powstanie.
Natomiast wybudowanie np. Y na odcinku między Warszawą i Łodzią bez przewidzenia miejsca dla nowego lotniska byłoby zbrodnią.

To, że Lufthansa się nie rozwija to żaden argument. Oni mają z resztą swoje problemy: strajki, problemy z zimą. To bardzo komplikuje sytuację Lufthansy. Mamy teraz okres gdy coraz większe znaczenie mają linie hubowe spoza Europy, rozwijają się Chiny a przed nami skokowy wzrost w Indiach i nowy przewoźnik w Arabii Saudyjskiej. Coraz więcej linii będzie też chciało latać do Polski. Żeby ich przyjąć potrzebujemy nowego lotniska, także sytuacja LOTu nie jest kluczowa!
LOT potrzebuje CPK, natomiast CPK jest potrzebne także gdyby LOTu nie było!!

31/01/2024 09:55

31/01/2024 09:55

Dodany nowy komentarz

Skomentował artykuł " O'Leary: Możemy zwiększyć liczbę pasażerów do 6 mln w Modlinie"

 O'Leary: Możemy zwiększyć liczbę pasażerów do 6 mln w Modlinie @hops: Ryanair nie chciał inwestować swoich środków Modlinie, tylko chciał pożyczyć lotnisku na tą modernizację. Ponieważ lotnisko nie zarabiało tą pożyczkę trzeba byłoby spłacać z podatków, które wszyscy płacą.
To co ja proponuję to żeby Ryanair miał to lotnisko na własność i inwestował tam SWOJE środki.

co do przeciwników CPK polecam wczorajszy wywiad w Wyborczej "Jak zaorać CPK? "Chcą robić tony analiz do końca kadencji" WYWIADY SROCZYŃSKIEGO". Tam macie wszystko ładnie opisane, prostym językiem więc z uproszczonymi przykładami.
Nie znam sensownych argumentów przeciw (dobrze przeprowadzonej) budowie nowego lotniska dla Warszawy w miejscu krzyżowania się linii kolejowych i autostrad. Takie lotnisko to nie jest pomysł PiS, tylko dużo straszy.

30/01/2024 13:08

30/01/2024 13:08

Dodany nowy komentarz

Skomentował artykuł " O'Leary: Możemy zwiększyć liczbę pasażerów do 6 mln w Modlinie"

 O'Leary: Możemy zwiększyć liczbę pasażerów do 6 mln w Modlinie Duoport to najgłupszy pomysł na którym wszyscy stracimy (brak rozwoju Cargo, mniejsza konkurencja na rynku lotniczym w Polsce czyli wyższe ceny biletów, mniejszy rozwój gospodarczy kraju, dla większości gorszy dojazd na lotniska).
Rozbudowa lotniska gdy mimo operowania na prawie pełnej przepustowości przynosiło straty nie byłaby mądrym rozwiązaniem. To byłoby tylko dopłacanie do Ryanaira.

30/01/2024 11:24

30/01/2024 11:24

Dodany nowy komentarz

Skomentował artykuł " O'Leary: Możemy zwiększyć liczbę pasażerów do 6 mln w Modlinie"

 O'Leary: Możemy zwiększyć liczbę pasażerów do 6 mln w Modlinie szantażu w Modlinie ciąg dalszy, może sprzedać Raynerowi to lotnisko i wtedy będzie mógł sobie inwestować dowoli i nie będzie musiał narzekać na wysokie ceny.

29/01/2024 12:15

29/01/2024 12:15

Dodany nowy komentarz

Skomentował artykuł " Gość Pasażera: Grzegorz Polaniecki (Enter Air)"

 Gość Pasażera: Grzegorz Polaniecki (Enter Air) To jest normalne że hubowe porty lotnicze premiują ruch tranzytowy, gdyż to rynek na którym jest bardzo duża konkurencja (pasaer może lecieć przez różne lotniska) taki pasażer może także generować niższe koszt a wyższe wpływy (nie korzysta z odprawy na lotnisku, natomiast w trakcie oczekiwania na lot chętniej skorzysta z dostępnych na lotnisku punktów handlowych niż pasażer rozpoczynający podróż w Warszawie)
Alternatywa to zrezygnujmy z ruchu tranzytowego i rozwijajmy tylko p2p, co oznacza de facto rezygnację z obsługi przewoźników którzy mogliby chcieć mieć swój hub w Warszawie (obecnie LOT, który przestałby istnieć). Jest to zrozumiałe, że Enter Air chciałby mieć mniejszą konkurencję ;)

Za absurdalne uważam hasło, że teraz huby nie mają sensu bo można lecieć bezpośrednio. Rynek lotniczy się powiększa, jest miejsce na jedno i drugie. Nie zawsze jest bezpośrednie połączenie na danej trasie w danym dniu o danej porze i do tego nie zawsze bezpośrednie jest najtańsze (często przeciwnie, bezpośrednie może być droższe).
Warszawa JEST na trasie wielu połączeń "tranzytowych" jak choćby Bliski Wschód, Bałkany, część Afryki - Skandynawia, Ameryka Północna czy też kraje Bałtyckie.
Przenoszenie hubu LOTu z Warszawy do Katowic to dopiero byłby absurd (choć dla mnie byłoby to dobre), ale Warszawa i ogólnie Polska na tym stracą.

29/01/2024 10:37

29/01/2024 10:37

Dodany nowy komentarz

Skomentował artykuł " Air Arabia poleci z Krakowa do Szardży"

 Air Arabia poleci z Krakowa do Szardży Za pewne zauważyli sukces Flydubai na lotach do Krakowa.
Lotnisko Szardża jest położone bardzo blisko Dubaju, 31km od dzielnicy Deira. To zdecydowanie bliżej niż lotnisko w Abu Dabi.
Air Arabia jest przewoźnikiem sieciowym, tak więc można kupić bilet np. z Krakowa do Kuala Lumpur.
Jego "niskokosztowość" jest zupełnie czym innym niż nasze europejskie "tanie linie".
(dlatego też WizzAir ma szansę na duży sukces w tej części świata)
Cena biletu z Krakowa do Kuala Lumpur w tej chwili najniższa jaką widziałem to ok 6500zł (w taryfie zawierającej bagaż i jeden posiłek/lot) jest to zdecydowanie więcej niż bilety np. Emirates z Warszawy, które na podobny okres w lipcu można kupić poniżej 4500zł. Być może te ceny Air Arabia zostaną jeszcze zaktualizowane (obniżone) choć chyba raczej linia celuje w pasażerów lecących z krajów rejonu Zatoki Perskiej do Polski

Tak przy okazji, rozważałbym zmianę nazewnictwa linii lotniczych. Należy odejść od podziału na tradycjne/niskokosztowe, zamiast tego należy wprowadzić dwie grupy: przewoźnik "hubowy" oraz "p2p" a także druga kategoria: przewoźnicy "all inclusive" oraz "limited service" (ta druga kategoria bardzo szeroko gdyż cześć linii pozwala na dopłacenie do sporej liczby usług przy zakupie biletu w innych jest to niemożliwe a wiele usług nie jest dostępnych np. w Wizzair nie ma nawet opcji zapłacenia za system rozrywki albo koc z poduszką, dostępne jest bardzo niewielka liczba posiłków, których nie da się zamówić z wyprzedzeniem a na pokładzie może ich po prostu zabraknąć).

12/01/2024 10:15

12/01/2024 10:15

Dodany nowy komentarz

Skomentował artykuł " CPK dało 0,4 mln zł na remont... ołtarza w Wiskitkach"

 CPK dało 0,4 mln zł na remont... ołtarza w Wiskitkach CPK przekazywało środki na wiele rzeczy w okolicy (np. straże pożarne itp) więc remont lokalnego zabytku też nie jest bez sensu.

10/01/2024 11:02

10/01/2024 11:02

Dodany nowy komentarz

Skomentował artykuł " LOT: Latem nowy rozkład i większa liczba lotów do Astany"

 LOT: Latem nowy rozkład i większa liczba lotów do Astany nie wiem czy te nocne przyloty i wyloty z Astany są słuszne, ale pewnie wiedzą co robią, może pod przesiadki w Warszawie lepiej pasuje?

10/01/2024 11:00

10/01/2024 11:00

Dodany nowy komentarz

Skomentował artykuł " 15 miesięcy zmagań na trasie Budapeszt-Seul"

 15 miesięcy zmagań na trasie Budapeszt-Seul teraz gdy LOT zyskał szansę na więcej lotów do Seulu z Warszawy możliwe, że zacznie sobie Budapeszt odpuszczać.

03/01/2024 14:10

03/01/2024 14:10

Dodany nowy komentarz

Skomentował artykuł " Cztery prognozy dla aglomeracji warszawskiej"

 Cztery prognozy dla aglomeracji warszawskiej dobrze, że głos rozsądku.
CPK to także większa konkurencja na rynku, co jest dobre dla każdego z nas. Nawet jeśli nie będzie korzystać z CPK tylko innych lotnisk w Polsce.

22/12/2023 01:09

22/12/2023 01:09

Dodany nowy komentarz

Skomentował artykuł " Ryanair kasuje trasy z Modlina. Niektóre przenosi na Lotnisko Chopina"

 Ryanair kasuje trasy z Modlina. Niektóre przenosi na Lotnisko Chopina powstanie CPK to będą latać z CPK.
Teraz pewnie tylko brak przepustowości na Okęciu powstrzymuje ich przed pełnym przeniesieniem się na to lotnisko. (otrzymali bardzo mało z zamówionych slotów)

20/12/2023 13:44

20/12/2023 13:44

Dodany nowy komentarz

Skomentował artykuł " Lotnisko w Katowicach podaruje LOT-owi 1,2 mln zł "

 Lotnisko w Katowicach podaruje LOT-owi 1,2 mln zł Innych chętnych nie widać, ale to nie znaczy, że lotnisko nie może próbować ich znaleźć.
btw kiedyś OLT latał Pyrzowice - Poznań ;)

17/12/2023 22:30

17/12/2023 22:30

Dodany nowy komentarz

Skomentował artykuł " Nowy rząd a CPK. Poznaliśmy nowego ministra infrastruktury"

 Nowy rząd a CPK. Poznaliśmy nowego ministra infrastruktury analityk, ile według Ciebie jest tego "przeskalowania"?
Okęcie ok 20mln.
To nie ma sensu stawiać nowego lotniska na 30mln, musi być te 40mln jak obecnie planowane.
Pasy od początku muszą być dwa i dużo miejsca na obsługę Cargo.

12/12/2023 19:41

12/12/2023 19:41

Dodany nowy komentarz

Skomentował artykuł " Nowy rząd a CPK. Poznaliśmy nowego ministra infrastruktury"

 Nowy rząd a CPK. Poznaliśmy nowego ministra infrastruktury totalna krytyka CPK to była na potrzeby odróżnienia się od partii rządzącej.
jak wielu tu zapowiadało projekt będą kontynuować po mniejszych lub większych zmianach.
oczywiście tak jak za PiS nie było pewności że będzie to zrobione mądrze tak teraz też nie ma.
Ciekawe czy pozwolą Vinci na większy udział w projekcie.

12/12/2023 13:02

12/12/2023 13:02

Dodany nowy komentarz

Skomentował artykuł " 5 pytań do... Grzegorza Polanieckiego (Enter Air)"

 5 pytań do... Grzegorza Polanieckiego (Enter Air) @kurak03 opisywałem ofertę Enter Air, w związku z tematem poruszonym w artykule dotyczącym komfortu w Enter Air na trasach długodystansowych. Doskonale wiem, że mogę wybrać inne linie lotnicze i tak robię. Choć szkoda, że największa prywatna polska linia lotnicza ma tak słabą ofertę.
w samolocie, gdy posiłki są dla wszystkich jest to duży plus i tak jest to zaleta nad podróżą pociągiem gdzie każdy coś tam swojego jego w innym momencie. To nie znaczy, że ktoś "nie może zjeść". Po prostu lepiej (wygodniej, przyjemniej) jest jak je się razem z sąsiadami.

z tym "przelot duży tańszy" faktycznie odnosiłem się do cen biletów a nie kosztów po stronie przewoźnika/biura podróży, ale to się jednak z tym wiąże.

12/12/2023 11:36

12/12/2023 11:36

Dodany nowy komentarz

Skomentował artykuł " 5 pytań do... Grzegorza Polanieckiego (Enter Air)"

 5 pytań do... Grzegorza Polanieckiego (Enter Air) odstęp miejsc między fotelami w Enter Air podałem na podstawie strony seatmaps.nie wydaje się jednak, ze te 31-32 cali jest realne jeśli smaolot B737-800 Enter Air ma 189 miejsc..

12/12/2023 11:06

12/12/2023 11:06

Dodany nowy komentarz

Skomentował artykuł " 5 pytań do... Grzegorza Polanieckiego (Enter Air)"

 5 pytań do... Grzegorza Polanieckiego (Enter Air) Nie zgodzę się ze stwierdzeniem, że Enter Air wygrywa z konkurencją cenowo na długich trasach. Np. Sri Lanka międzylądowaniem w ZEA albo Zanzibar przez Egipt. Ceny biletów są bardzo wysokie, tanio, nawet bardzo tanio, można je kupić tylko w wersji Last Minute (jeśli są dostępne), jeśli jednak kupuje się bilet z wyprzedzeniem to zdecydowanie taniej jest kupić bilet na jakiegoś "tradycyjnego" przewoźnika.

Nie jest przekonany też czy ten komfort siedzeń jest faktycznie identyczny jak w większych samolotach tradycyjnych przewoźników, nawet tylko porównując liczby, rozstawienie foteli to ponoć 31-32 cale. w tradycyjnych liniach bywa to nieco więcej np. Emirates jest to 32-34 cali. Do tego liczy się wiele innych elementów jak "grubość" siedzeń, ich dokładny rozkład: to wszystko ma wpływ na to czy uda się wyprostować nogi wykorzystując miejsce pod fotelem przed nami : a to jest kluczowe na długiej trasie.

Natomiast są jeszcze dwie inne kluczowe wady Enter Air w przypadku lotów długodystansowych:
- brak systemu rozrywki (choćby zwierał tylko mapę z aktualną pozycją i danymi lotu, trochę filmów/seriali w tym dla dzieci). ekran w fotelu oparcia przed nami jest zawsze wygodniejszy niż własne urządzenie na kolanach i stoliku..to wręcz niezdrowe gdy patrzy się tak długo z głową przechyloną w dół).
- brak cateringu (co najmniej jeden pełny posiłek oraz bezpłatna woda, na trasach z międzylądowaniem dwa posiłki). Rozumiem, że to zależy od biura podróży, co zamówi, jednak ten brak cateringu psuje opinię EnterAir.
LOT na swoich czarterach długosystansowych zawsze ma catering i system rozrywki - co jest zdecydowanie na plus i warto zapłacić więcej (teraz np. przy lotach na Sri Lankę w przypadku "czarterów" jest wybór między Enter Air a LOT )
Brak bezpłatnego cateringu dla wszystkich, jeśli jest tylko opcja zakupu na pokładzie, to także ryzyko, że po prostu zabraknie tego co chcemy. Natomiast jeśli jest opcja zamówienie posiłku przed lotem, to możemy zostać w sytuacji, że ktoś obok nas nie ma co jeść bo z jakiegoś powodu nie zamówił. Dla mnie to ma znaczenie bo głupie jeść gdy ktoś obok głodny. Albo alternatywnie: on wyciągnie swoje, pachnące, jedzenie gdy ja będę chciał się zdrzemnąć. Jestem zdecydowanie zwolennikiem linii lotniczych które mają pełen catering dostępny dla każdego.

12/12/2023 00:53

12/12/2023 00:53

Dodany nowy komentarz

Skomentował artykuł " Mirabel czyli niedoszły kanadyjski CPK"

 Mirabel czyli niedoszły kanadyjski CPK zgadzam się z tym co pisze wromk.
Przy czym WMI nie trzeba zamykać, tanie linie w tym Ryanair i tak na CPK się pojawiają (oczywisty warunek: nie może być droższy od Okęcia, ale to nie jest trudne do osiągnięcia.)

08/12/2023 09:35

08/12/2023 09:35

Dodany nowy komentarz

Skomentował artykuł " LOT poleci z Warszawy do Arabii Saudyjskiej"

 LOT poleci z Warszawy do Arabii Saudyjskiej z któregoś wywiadu wynikało, że LOT myśli o SIN, a nie ma dużych przeszkód by przyznane sloty w WAW wykorzystać na loty na inne lotnisko.. ten LOT było z sugestią, że to muszą być przesiadki gdzieś dalej więc pewnie głównym warunkiem uruchomienia takiego połączenia jest porozumienie z jakąś inną linią z SIN. a może z BKK?

08/12/2023 09:28

08/12/2023 09:28

Dodany nowy komentarz

Skomentował artykuł " LOT pokazał nowy film z safety demo. Robi wrażenie!"

 LOT pokazał nowy film z safety demo. Robi wrażenie! świetnie zrobione.
ale brakuje właśnie systemu rozrywki w samolotach B737 LOTu.
Nawet gdyby miały mieć uboższą ofertę.
Nie uważam, że równie dobrze można oglądać coś na swoim tablecie/telefonie.
Na ekran w oparciu fotela z przodu zawsze patrzy się lepiej, poza tym duże znaczenie ma dostępność mapy z aktualnym położeniem i informacjami o locie. Niby banalne a znacząca poprawia odbiór lotu, człowiek nie czuje się tak "zapuszkowany" jak ogląda swoją pozycję na mapie świata.

08/12/2023 09:24

08/12/2023 09:24

Dodany nowy komentarz

Skomentował artykuł " Polski rynek czarterów wystrzelił. A popyt cały czas rośnie"

 Polski rynek czarterów wystrzelił. A popyt cały czas rośnie długi lot samolotem w stylu EnterAir/Ryanair/Wizzair to jednak nie dla mnie, może jestem zbyt wygodny.. ale podróż uważam za istotny element wyjazdu, gdy trwa dłużej niż 2-3h.. dobrze, że sporo czarterów obsługuje dreamliner LOT z sensowną ofertą pokładową.

22/11/2023 15:47

22/11/2023 15:47

Dodany nowy komentarz

Skomentował artykuł " Wizz Air dostał zgodę na loty do Indii"

 Wizz Air dostał zgodę na loty do Indii Wizzair z Europy do Indii to jednak a daleko dla mnie... nawet do ZEA to dla mnie za daleko jak na te samoloty i ich konfigurację.
Gdybym nie mógł lecieć czymś "lepszym" to bym całkiem zrezygnował z podróży, gdyby to chodziło o wakacje to wybrał coś zdecydowanie bliżej.
Natomiast rozumiem, że są osoby, które muszą polecieć z różnych powodów (np. kwestie rodzinne) i dla nich takie połączenie, pewnie tańsze od innych linii lotniczych, może być jedynym rozwiązaniem.

16/11/2023 17:28

16/11/2023 17:28

Dodany nowy komentarz

Skomentował artykuł " Szczegóły współpracy LOT-u z JetBlue"

 Szczegóły współpracy LOT-u z JetBlue ale kod JetBlue będzie na transatlantyckich lotach LOTu, to bardzo duża zmiana na plus.

07/11/2023 09:34

07/11/2023 09:34

Dodany nowy komentarz

Skomentował artykuł " LOT wznawia połączenie z Warszawy do Rzymu"

 LOT wznawia połączenie z Warszawy do Rzymu @rar123
skąd założenie, że LOT musi być dużo droższy od Wizzaira?
przecież to nie jest dogmat.
zwracam uwagę, że różnice między LCC o innymi liniami śię zacierają. Trzeba raczej zacząć dzielić linie według innych kryteriów. LOT wypada bliżej linii hybrydowej choćby ze względu na różnice w ofercie zależne od trasy. To, że ma klase biznes nic nie zmienia, Flydubai też ma a jest uważany za LCC albo hybrydową.

Na WAW-FCO łatwo można znaleźć daty gdzie LOT wcale nie jest droższy niż WizzAir, dodatkowo część osób i tak zapłaci więcej choćby ze względu na godziny loty. Ta sama zasada dotyczy lotów z innych lotnisk. Kluczowe jest czy LOT zapełni cały samolot z Rzeszowa, ale to nie jest z automatu niewykonalne.

07/11/2023 09:25

07/11/2023 09:25

Dodany nowy komentarz

Skomentował artykuł " LOT wznawia połączenie z Warszawy do Rzymu"

 LOT wznawia połączenie z Warszawy do Rzymu @jsg wolę jechać pociągiem na CPK i od razu lot np. międzykontynentalny niż jechać na lotnisko regionalne, lot do Warszawy a potem znów przesiadka. Dojazd na CPK z innych miast niż Warszawa będzie lepszy niż na Okęcie (zwłaszcza w przypadku podróży koleją), integracja lotniska z dworcem kolei dalekobieżnej umożliwia nawet tworzenie wspólnych ofert np. podróż na "jednym bilecie".
Większa przepustowość CPK to także więcej lotów różnych przewoźników, czyli większa konkurencja, co oznacza niższe ceny.

Okęcie ma ograniczone możliwości rozwoju, gdyby dało się je swobodnie rozbudowywać to pomysł budowy CPK nigdy by się nie narodził (a to NIE jest pomysł pis, sprawa jest dużo starsza)
Modlin nie ma szans stać się nawet czymś w stylu mini-CPK. Zła lokalizacja.

Do tego kwestia cargo, które według EY daje zwrot inwestycji w kilkanaście lat.

pomysł lotu z CPK do Szczecina, przy podróży Kraków-Szczecin, jest o tyle kiepski, że można będzie pojechać całość szybką koleją, może nawet przez CPK lub inną trasą. Choć akurat loty do Szczecina może zostaną. Natomiast loty do Poznania, Krakowa, Katowic, Poznania, Wrocławia, Trójmiasta mogą być całkowicie zbędne gdy powstanie szybka kolej. Nalezy pamiętać, że mówiąc o CPK (zarówno lotnisko jak i cześć kolejowa) mamy na myśli przyszłe dziesięciolecia! To jest inwestycja na przyszłość, nie na teraz.

06/11/2023 13:48

06/11/2023 13:48

Dodany nowy komentarz

Skomentował artykuł " LOT wznawia połączenie z Warszawy do Rzymu"

 LOT wznawia połączenie z Warszawy do Rzymu Według mnie nie ma potrzeby, żeby LO tylko linia hubową albo tylko p2p albo bez lotów czarterowych.
Przeciwnie, takie dynamiczne dostosowywania się do sytuacji, do potencjału różnych tras jest słusznym kierunkiem ułatwiającym przetrwanie czyli także rozwój.
Natomiast bardzo ważne, żeby LOT lepiej prezentował zakres swoich usług, lepiej komunikował co oferuje.
Dotyczy także np. informowania o zakresie usług dostępnych na danym locie (w tym menu albo choć informacje o typie cateringu, dostęp do systemu rozrywki itd).

Prosty przykład: gdybym był mieszkańcem np. Rzeszowa, to wcale nie potrzebuję, że LOT latał koniecznie tylko do Warszawy. Chętniej skorzystam z połączeń bezpośrednich, zwłaszcza na krótkich trasach. Przepełnione lotnisko Chopina także wskazuje na słuszność takich rozwiązań. Co innego gdybym miał banalny dojazd drogą lądową do WAW (co w przypadku WAW nigdy nie nastąpi, natomiast powstanie CPK może sporo poprawić w tym zakresie, nawet jeśli nie w przypadku Rzeszowa to na pewno w przypadku mieszkańców okolic Katowic czy Krakowa (nie mówiąc o Łodzi).
Oczywiście inna kwestia, czy LOT faktycznie będzie potrafił zarobić na takich połączeniach, ale skoro je uruchamia to za pewne na to liczy (pomijam kwestię RDO, choć akurat pewnie dobre wyniki połączenia z RDO przyczyniły się do podjęcia decyzji o wznowieniu lotów do Rzymu z WAW).

27/10/2023 10:50

27/10/2023 10:50

Dodany nowy komentarz

Skomentował artykuł " 20 lat temu LOT dołączył do Star Alliance"

 20 lat temu LOT dołączył do Star Alliance Nie jest pewne, że Lufthansa uzyska zgodę na przejęcie udziałów w TAP.
Mają już bardzo dużo w Europie.


dorośli
(od 18 lat)
młodzież
(12 - 18 lat)
dzieci
(2 - 12 lat)
niemowlęta
(do 2 lat)
Rezerwuj hotel
Wizy