PPL: Ponad 100 tys. pasażerów w Radomiu

PPL: Ponad 100 tys. pasażerów w Radomiu Przedsiębiorstwo Państwowe „Portu Lotnicze”(PPL), a już niebawem Polskie Porty Lotnicze SA w ramach grupy Centralny Port Komunikacyjny, stara się zniechęcić do Lotniska Chopina i wypromować Radom. To pierwsze jest ciasne, zatłoczone i może liczyć tylko na niezbędne inwestycje, a opłaty na nim będą rosły do granic wytrzymania linii lotniczych. Natomiast to drugie...
07/03/2023 09:15   
Komentowanie dostępne dla zalogowanych użytkowników
solokhumbu 2023-03-09 15:41   
solokhumbu - Profil solokhumbu
@krzysiekl - British na Heathrow?
Tam jest cisza AFAIR od 23 do 6 rano, a więc w podobnych godzinach, jak na Chopinie. I jakimś cudem Brytyjczyk jest linią o trzy klasy większą od LO.
solokhumbu 2023-03-09 15:34   
solokhumbu - Profil solokhumbu
Wyobraźmy sobie sytuację: polskim lotnictwem rządzą managerowie, a nie politycy.
Ładujemy kasę w rozbudowę WAW (miejsca postojowe, druga równoległa DS, terminal...). Istniejącą tam kolej wydłużamy na południe, umożliwiając PRZEJAZD (a nie kończenie trasy) pociągom z Łodzi, CMK czy Krakowa/Kielc via (sic!) Radom.
Dalej: rozbudowa Modlina do (powiedzmy ) 8m rocznie. Plus też koniecznie kolej i również przelotowa.

Całość wyniesie nas ułamek tego, ile kosztować będzie CPK. Zatem po co CPK? Owszem, niektóre fragmenty linii kolejowych (szprych) są ciekawym pomysłem - i to zrealizujmy! Ale jako nowe linie łączące z sobą miasta / części kraju, a nie jako chory pomysł Warszafko-Baranowo-centryczny.
Byliśmy państwem scentralizowanym przez 45 lat, rozpoczęliśmy potem przygodę z samorządem (i dobrze!). Dlaczego zatem znó cały transport ma iść via WAW? Istniejące (i rozwijane) połączenia krajowe Ryana pokazują, że loty z ominięciem stolicy mają jak najbardziej potencjał!
krzysiekl 2023-03-09 08:29   
krzysiekl - Profil krzysiekl
@hokus1 które linie lotnicze mają swoje główne huby na lotniskach, które są tak blisko centrów miast, że istnieją ograniczenia nocne?
Kto się pojawi w Warszawie na Chopinie gdy np. LOT upadnie? Na CPK chętni mogą być, na Okęcie - trudniej.
Nigdzie też nie przeczytał odpowiedzi na moje wątpliwości dotyczące pojemności lotniska Chopina, które nawet jeśli dodać drugi pas (sporym kosztem) to i tak będzie zbyt małe prędzej czy później. Przepustowość lotniska to także drogi kołowania, miejsca postojowe itd.
To lotnisko Radom trzeba zlikwidować, razem z lotniskiem z Łodzi i Modlinem (chyba, że jakiś podmiot prywatny je przejmie) i na koniec teren Okęcia oddać miastu.

Na razie nie ma wywłaszczeń pod CPK tylko jest program dobrowolnych nabyć, podobno już 2/3 obszaru jest w tym programie.
Poza tym problem wywłaszczeń dotyczy każdej inwestycji infrastrukturalnej. Także kolejowej czy drogowej. Kluczowe jest "tylko" żeby odpowiednio dużo zapłacić za nieruchomość. Mamy nic nie rozwijać w kraju bo katastrofa jak kogoś trzeba będzie wywłaszczyć?
Ok, może nie pod CPK. Tylko niech ktoś przedstawi analizę jak ma wyglądać przyszłość bez CPK. Taką w długiej perspektywie, nie że da się wydłużyć życie Okęcia o 15 czy 20 lat dodając drugi pas i przenosząc znaczną część ruchu na inne lotniska (które też kosztują, Modlin chyba jeszcze nigdy nie miał zysku?)
Hokus1 2023-03-08 20:22   
Hokus1 - Profil Hokus1
Ja widzę inny "potencjał" Radomia. Niech przejmie całe lotnisko wojskowe i rządowe loty VIP-ów i Pana Prezydenta i zwolni to z Okęcia. I tak wszyscy podrózują 'szosą " na kogutach" więc wypad do Radomia - dla nich to betka. Okęcie ma zwolnione kolejne przestrzenie. Poseł Suski zadowolony - na południe będzie bliżej. Ludzie chcą latać do Warszawy a nie 80 czy 100 km pod Warszawę. Inną sprawą jest to że w Polsce nikt nie oszczędza ziemi. Parkingi naziemne jak betonowe pustynie wokól centr handlowych, hal, lotnisk - jak Polska długa i szeroka. 100 czy 200 , czy 500 h ? - a coż tam... , Patrzcie na Balice, Pyrzowice, ale w zasadzie wszędzie itd . lepiej zabetonowac po horyzont - bo taniej , niż sensownie zagospodarować przestrzen w pionie . Wywłaszczenie ludzi i zlikwidowanie ich siedzib ( CPK) ? Przecież to nie nasze problemy ... W wielu aglomeracjach na całym świecie samoloty podchodzą do lotnisk i latają nad głowami i nic się nie dzieje. Także całe Piaseczno itd nikt z mieszkańców nie narzeka - wszyscy sa przyzwyczajeni. Kto prze do tego CPK i po co? Patrzmy na inne rozwiązania; Ben Gurion, Wiedeń choćby bliżej...
krzysiekl 2023-03-08 11:03   
krzysiekl - Profil krzysiekl
z resztą miejsc postojowych już teraz jest mało, ile może powstać dodatkowo? sam dodatkowy pas i nawet nowy terminal nie rozwiązuje wszystkich problemów. alternatywą do CPK jest budowa małych portów w okolicy by przenosić tam cześć połączeń (tanie linie, czartery), ale to absurdalne podejście. taniej zrobić jedno lotnisko a porządnie do tego w dobrej lokalizacji, blisko skrzyżowania autostrad i linii kolejowych.
krzysiekl 2023-03-08 10:58   
krzysiekl - Profil krzysiekl
Rozbudowa Chopina to droga donikąd, zmarnowana kasa.
Nowy pas można wcisnąć (spore koszty: trzeba przenieść fragment obwodnicy pod ziemię)
ale co dalej? Skąd pewność, że nie będzie potrzebna kolejna rozbudowa w przyszłości?

Poza tym kwestia ograniczeń w nocy, braku dobrej integracji z transportem kolejowym (linie przelotowe, bo to nie jest lotnisko tylko dla Warszawy) i zajmowania cennej przestrzeni, mogłaby na tym obszarze powiększyć się Warszawa.

Fachowcy niech zajmują się budową i zarządzaniem CPK. Gdyż obecnie można mieć wątpliwości po niektórych wypowiedziach czy wiedzą co robią.. Nie mniej CPK jest potrzebny! (a małe lotniska w okolicy typu Radom, Łódź czy nawet Modlin zamknąć lub ew. sprywatyzować)

B52 2023-03-07 15:58   
B52 - Profil B52
Pozwólcie lotniskiem Chopina zarządzać prawdziwym menadżerom i ekonomistom a nie politykom to zobaczycie ile naprawdę pasażerów to lotnisko może obsłużyć. Na lotnisku Chopina jest miejsce i na dodatkowe terminale i na drugi w pełni funkcjonalny pas startowy. Tylko niech politycy nie manipulują limitami środowiskowymi.
krzysiekl 2023-03-07 10:47   
krzysiekl - Profil krzysiekl
Gdy powstanie CPK, to zarówno Okęcie jak i Radom czy Modlin powinny zostać zlikwidowane!
(Modlin może zostać jeśli np. Ryanair przejmie go na własność).
Natomiast oczywiście, że Okęcie jest zbyt małe i ciasne i nie ma szansy na przyszłość. Można dodac jeden pas i trochę rozbudować, ale to wielki koszt (trzeba obwodnicę przenieść pod ziemię) a i tak na kolejne rozbudowy jakby co to miejsca nie ma. Więc kasa poszłaby w błoto. Do tego ograniczenia nocne - duży problem dla linii hubowych.

Niestety jest ryzyko, że rządzący nie poradzą sobie z budową CPK, zrobią to źle a lotnisko będą chcieli utrzymywać jako dodatek do innych lotnisk w okolicy co byłoby absurdem. CPK musi zastąpić wszystkie okoliczne lotniska!
Tak więc Radom to mega absurd!
Kup bilet Więcej
dorośli
(od 18 lat)
młodzież
(12 - 18 lat)
dzieci
(2 - 12 lat)
niemowlęta
(do 2 lat)
Wizy
Rezerwuj hotel
Wizy
Okazje z lotniska

dorośli
(od 18 lat)
młodzież
(12 - 18 lat)
dzieci
(2 - 12 lat)
niemowlęta
(do 2 lat)
Rezerwuj hotel
Wizy