PiS zamierza sprzedać teren Lotniska Chopina?

PiS zamierza sprzedać teren Lotniska Chopina? Nie jest tajemnicą, że powstanie Centralnego Portu Komunikacyjnego ma wiązać się z zakończeniem komercyjnej działalności Lotniska Chopina. Już za nieco ponad dziesięć lat flagowa inwestycja rządu ma obsługiwać przeszło czterdzieści milionów pasażerów w skali roku, całkowicie przejmując ruch stołecznego Okęcia. Kontrola Koalicji Obywatelskiej doprowadziła...
29/08/2023 08:30   
Komentowanie dostępne dla zalogowanych użytkowników
jsg 2023-09-01 19:07   
jsg - Profil jsg
@demar: od Michaliny12 możesz jedynie otrzymać 'czarujące odpowiedzi'. Poniżej kilka z nich:
1) Do jsg: jak ja się cieszę ze to Ty możesz sobie kiwnąć tylko swoim palcem w lewym bucie i na pewno nie będziesz decydować o tym czy lotnisko w Radomiu będzie otwarte czy zamknięte ????????????
2) Do jsg: widac ze komentarze pisza te same osoby co uznają się za wielkich znawców i fachowców. Tylko co z tego ze Modlin miał setki tysięcy odprawionych pasażerów jak Ryanarowi dopłacano za latanie. To dopiero jest bezsens żeby dopłacać linii lotniczej za to ze lata z Modlina!!! Logika komentujących jest porażająca i tragiczna wręcz. Ja wiec proponuje żeby te osoby podjęły prace w samorządzie województwa i zapoznały ile to Mazowsze beceluje za te „renomowane” linie lotnicze .
3) Do air: ale ty jestes prymitywny w swoich komentarzach. LOT em nie latają tylko wiesniacy z Podhala tylko również biznes i klasa średnia. Leciałam właśnie do Baku. Samolot zapełniony w 100 procentach . Pasażerów z Polski było może z 10 reszta to ruch tranzytowy. Jesli twierdzisz ze nie chcesz narodowej linii lotniczej to jestes po prostu głupi a głupotę trudno komentować .
4) Do jsg: nie napinaj się tak bo Ci gumka od majtek pęknie. Na razie Twoje komentarze są tak głupie i nieracjonalne iż nie widzę żadnego sensu żeby publicznie odpowiadać na Twoje pytania. Jak zmądrzejesz to będziemy rozmawiać.
5) Pseudoartykul pisany przez pseudospecjaliste o wyimaginowanych problemach. Trzeba jednak przyznać i to wprost ze chyba autorzy tych artykułów otrzymują jakieś gratyfikacje od tanich linii lotniczych bo trudno zrozumieć ta nienawiść i niechęć do narodowych linii lotniczych które są nasze własne i które chca rozwijać kierunki z lotniska w Polsce. To jest jakoś szok jak się czyta komentarze ludzi którzy żywią jakaś nienawiść i ogromna niechęć do tego co polskie.
6) Do rostar. Kolejny mądrala się odezwał. A skąd Ty wiesz dlaczego bilety z Chopina kosztują 2.400 a z Radomia taniej. Za wyjątkiem inwektyw pogardy i która jest zawarta powyżej nie masz nic do przekazania bos głupi i pusty jak bęben. To Państwo decyduje skąd Warszawiacy będą latać bo to inwestycja rządowa.jak bys był mądrzejszy to może bys zrozumiał ze Radom jest częścią północna Centralnego Okręgu Przemysłowego który obecnie jest infrastrukturalnie upośledzony i potrzebuje tej inwestycji. A warszawskie ogórki mogą trochę wcześniej wstać i ruszyć tyłek na to lotnisko.Chwała PiS ze myśli perspektywicznie bo to piękne nowoczesne lotnisko i ma wioskę więcej do zaoferowania niż psują buda w Modlinie która jest prywatnym lotniskiem Ryanair.
7) Do kurak03: Człowieku. Pitolisz ze aż czytać tego nie można. Radom stworzono po tożeby przejął ruch czarterowy i całych „tanich” linii lotniczych. Jest pewne zamierzenie i będzie ono realizowane właśnie przez Radom a Ty możesz śmiać się skakać do góry i tak niczego nie zmienisz. Lotnisko jest nowoczesne i bardziej wydajne niż Okęcie i Modlin. I nie bądź śmieszny : każde przedsiębiorstwo liczy koszty. Jesli to lotnisko będzie tańsze to wkrótce zaczną z niego latac tanie linie dla których nie liczy się żaden prestiż tylko koszty. A teraz po prostu jest okres popandemiczny wiec zwolniło się trochę miejsca po innych liniach na Chopinie. Nie będzie jednak to trwało wiecznie.!!! Ponadto ja dobie nie życzę jako podatniczka żeby moje podatki szły na wspieranie jakiegoś śmierdziela z Irlandii bo Modlin to jego prywatne lotnisko. To jest po prostu skandal i trzeba z tym skończyć.
demar 2023-09-01 11:22   
demar - Profil demar
@krzysiekl: przecież to nie jest już „dyskusja”: przekazanie gruntów Skarbu Państwa do Spółki Akcyjnej to operacja gospodarcza i finansowa.

Na tym polega sedno sprawy, że dokonano operacji finansowej dotyczącej gruntów związanych z lotniskiem Okęcie zanim wybudowano CPK. Zwiększono ryzyko dla wielu miliardów złotych podatnika.
krzysiekl 2023-08-31 09:20   
krzysiekl - Profil krzysiekl
demar, "zmieniać na Okęciu" a prowadzić dyskusję o tym co z Okęciem gdy będzie CPK to dwie różne rzeczy.
demar 2023-08-30 11:17   
demar - Profil demar
Tytuł artykułu jest niefortunny, ale merytorycznie sprawa jest bardzo poważna.

@krzysiekl: Nie ma powodu aby sprzedaż gruntów lotniska Chopina miała cokolwiek pokrywać w tej chwili. Inwestycja CPK musi być realizowana ze środków Skarbu Państwa ze wsparciem instytucji finansowych (w postaci np. kredytów, czy emisji obligacji). Ewentualny inwestor prywatny dla CPK nie musi przecież nabywać gruntów lotniska Chopina (bo po co?). Finansowanie inwestycji w CPK nie może uwzględniać wpływów ze sprzedaży nieruchomości na lotnisku Chopina.

Warto dodać, że potrzeby pożyczkowe brutto budżetu państwa planowane na rok 2024 wynoszą ponad 420 mld złotych. Sam deficyt w budżecie państwa zaplanowano na ok. 165 mld. Czy różnica kilkunastu mld na wychwalaną przez rząd inwestycję coś tutaj zmieni? A jest jakaś inna zrealizowana inwestycja rządowa tej skali? A jakieś inne duże inwestycje z tych 165 mld deficytu?

Jeśli faktycznie CPK zostanie zrealizowany w planowanym terminie (a ryzyka są duże), do tego zostanie przeniesiony tam ruch lotniczy z dzisiejszego Okęcia (a to kolejne duże ryzyka) i minie okres stabilizacji jego pracy (a lista rzeczy, które mogą pójść nie tak jest ogromna przy takim terminie prac) to wtedy dopiero będzie sens cokolwiek zmieniać na Okęciu.

@Michalina12: skoro od kilku lat wiadomo to poproszę o link do oficjalnych dokumentów rządowych lub spółki CPK (sprzed dwóch lub więcej lat) o tym, że grunty skarbu państwa (obejmujące lotnisko Chopina, szacowanej wartości co najmniej 3 mld zł) zostaną włączone do spółki akcyjnej prawa handlowego, a następnie ta spółka zostanie włączona do grupy kapitałowej CPK, a potem te grunty mogą zostać wydzielone do innej spółki celowej. Przecież to brzmi jak sposób na podwyższenie kapitału zakładowego CPK (aport niepieniężny). I co potem te grunty będą zabezpieczeniem kredytów przy budowie? A jak coś pójdzie nie tak? „Art. 2. Skarb Państwa nie odpowiada za zobowiązania PPL albo Spółki.” Teoretycznie możemy mieć nie ukończony CPK i oddane grunty lotniska Chopina jako zabezpieczenie kredytów. I niestety brzmi to także jak zachęta do powtórki przekrętów np. przy przekształceniach Grupy Lotos, o czym prasa szeroko pisała (np. sprzedaż akcji rafinerii za jej kilkumiesięczny zysk…). Tam też w umowie przewidziano np. zakaz sprzedaży udziałów w rafinerii, ale gdzie przewidziano zakaz sprzedaży spółki, która te udziały nabyła? No właśnie…

Od prawie 50-cu lat lat wiadomo, że po wybudowaniu lotniska centralnego lotnisko Okęcie czekają zmiany: być może ograniczenie jego funkcjonalności, być może nawet jego likwidacja. Ale o operacjach finansowych na gruntach lotniska Okęcie jeszcze przed budową CPK to pierwsze słyszymy w ostatnim czasie.

To jest bardzo poważna sprawa. To ryzyko dla wielu miliardów złotych podatnika.
Michalina12 2023-08-29 13:35   
Michalina12 - Profil Michalina12
Kolejny kapiszon posłów Koalicji Obywatelskiej. O planach dotyczących lotniska Chopina wiadomo od kilku lat. Ale wiadomo, ze totalna opozycja uwielbia kłamać w żywe oczy.
krzysiekl 2023-08-29 10:54   
krzysiekl - Profil krzysiekl
poza tym sprzedaż terenu lotniska Chopina pokryje część kosztów budowy CPK, to też nic odkrywczego.
Zostaje tylko kwestia żeby w Warszawie zapadła wśród mieszkańców decyzja co tam ma być, bo o tym akurat nie rząd powinien decydować tylko miasto Warszawa.
krzysiekl 2023-08-29 10:51   
krzysiekl - Profil krzysiekl
@jsg, Okęcie jest zbyt blisko centrum by marnować ten obszar na lotnisko, centra miast to nie jest miejsce na węzły komunikacyjne i przesiadkowe. Z centrum przesiadkowych musi być natomiast dobry dojazd do centrum.
Więc tak, o te obszary też chodzi. Natomiast główny powód jest znany wszystkim, Okęcie jest zbyt małe, rozbudowa jest możliwa tyko w ograniczonym zakresie a i tak będzie kosztowna, dojazd na Okęcie spoza Warszawy jest utrudniony (zwłaszcza koleją).

@b789, niestety tak to wygląda, dziennikarstwo już nie istnieje.
Szanujący się dziennikarz napisał by tytuł w stylu "rząd planuje sprzedać.. ? " Niestety takie czasy, że trzeba wszędzie anotacje partyjne robić.

Tak czy inaczej, jak pisałem wcześniej, dyskusja o tym co zrobić z terenem Okęcia powinna się już toczyć w Warszawie.
Idei, że Warszawa będzie mieć tylko Okęcie i znacząco rozbudowany Modlin plus Radom a jak i to braknie to niech ludzie dojeżdżają do Łodzi czy Krakowa nie przejdzie w żadnym rządzie.

b789 2023-08-29 10:39   
b789 - Profil b789
Artykuł i jego tytuł na poziomie Onetu lub Faktu.
jsg 2023-08-29 10:06   
jsg - Profil jsg
Tajemnica budowy CPK zostaa wyjaniona w artykule. Po prostu chodzi o te tereny,
krzysiekl 2023-08-29 09:30   
krzysiekl - Profil krzysiekl
To jest oczywiste, że coś z tym terenem trzeba zrobić bo utrzymywanie lotniska Okęcie w obecnej formie nie będzie mieć sensu.
Dyskusja o tym powinna się już toczyć - decydować powinni mieszkańcy Warszawy.
Opcje są różne: lotnisko dla aeroklubu (oczywiście dużo mniejsze niż teraz Okęcie), lotnisko General Aviation, muzeum, parki, nowe osiedle, coś jeszcze innego?
Kup bilet Więcej
dorośli
(od 18 lat)
młodzież
(12 - 18 lat)
dzieci
(2 - 12 lat)
niemowlęta
(do 2 lat)
Wizy
Rezerwuj hotel
Wizy
Okazje z lotniska

dorośli
(od 18 lat)
młodzież
(12 - 18 lat)
dzieci
(2 - 12 lat)
niemowlęta
(do 2 lat)
Rezerwuj hotel
Wizy