O'Leary: Możemy zwiększyć liczbę pasażerów do 6 mln w Modlinie

O'Leary: Możemy zwiększyć liczbę pasażerów do 6 mln w Modlinie Dziś (30.01) na konferencji prasowej w Warszawie Michael O'Leary, prezes zarządu Ryanair Holdings, ogłosił, że jego firma zaoferuje największy rozkład na sezon letni z Polski w historii. Program lotów w lecie 2024 r. ma zawierać 30 nowych tras. W sumie będzie ich 300. W Polsce ma zostać zbazowanych 42 samolotów. W obecnym roku szef...
30/01/2024 10:36   
Komentowanie dostępne dla zalogowanych użytkowników
Interconti 2024-02-04 22:14   
Interconti - Profil Interconti
Zabawne, nikt nie wspomina, że CPK ma być hubem międzykontynentalnym....Oczywiście można latać z Wrocławia albo z Szyman do Paryża, ale lot do US czy do Azji trzeba męczyć przez FRA, MUC, AMS, HEL lub może przez Turcję czy Emiraty....A jak dostać się z Szyman do Lyonu??? Też trzeba się gdzięś przesiadać...CPK nie zabije portów regionalnych, bo jeśli jest tam ruch point-to -point to on zostanie tam zagospodarowany. Mam tylko jeden dylemat...We wszystkich dużych hub'ach międzykontynentalnych jest też takie miejsce (zwykle dosyć duże), które nazywane jest "detention centre"... To miejsce dla potencjalnych azylantów. Może zatem CPK wreszcie wymusi jakąś strategię dla imigrantów i azylantów w tym kraju???
jsg 2024-02-03 09:10   
jsg - Profil jsg
A o jakich ekspertach wspominałeś? Na jakie rzetelne opracowania się powołujesz ?
krzysiekl 2024-02-02 23:24   
krzysiekl - Profil krzysiekl
@kapitanarbuz
brak argumentów, że takie bzdurne oskarżenia?
Czytasz w ogóle co pisałem? Czytałeś artykułu osób które przedstawiają dlaczego nowe lotnisko jest potrzebne? Od Macieja Wilka zaczynając, aktualnie na stanowisku dyrektorskim w liniach lotniczych w Kanadzie. Albo były prezes LOTu Rafał Milczarski, który pisze o "ekonomicznym przestępstwie" gdyby zaniechano budowy nowego lotniska. Podobnie Sebastian Mikosz szef LOTu z czasów poprzednich rządów PO, który mówi, że to właśnie przez brak CPK tracimy pieniądze. Oni wszyscy "dostają gaże"? od kogo niby? Temat nowego lotniska nie jest nowy, polecam opracowania z roku 2010 które już wtedy sugerowały, że należy wybudować nowe lotnisko. Są też jeszcze starsze. Cóż za magiczne ugrupowanie ich wszystkich opłaca od tak dawna i w jakim celu?

Gdybyś czytał wypowiedzi, nie tylko moje, to byś wiedział, że CPK nie jest dla LOTu. On jest potrzebny wszystkim. W drugą stronę owszem: LOT nie ma szansy przetrwać bez CPK. Aktualnie LOT działa bez kroplówki. Ratę jaką mieli spłacić do końca 2023 spłacili z zysków z roku 2023. To jednak nie ma znaczenia w dyskusji czy CPK jest nam potrzebny, gdyż nawet gdyby LOT nie było, to nadal będzie potencjał który inne linie lotnicze muszą zagospodarować. Liczysz, że bez LOT czyli bez pasażerów przesiadkowych wszystko zmieści się na Okęciu? Nie liczyłbym na to. Warszawa bez LOTu nie skończy jak Budapeszt, gdyż mamy dużo większy potencjał oraz brak pobliskiego Wiednia.
CPK nie jest trupem, jeśli prawdą jest że chcą oprzeć się na zdaniu ekspertów to CPK będą kontynuować.
Okęcie i Modlin nie byłoby rozbudowane za ułamek tej kwoty, rozbudowa Okęcia do 30mln to już skomplikowana inwestycja, budowa drugiego pasu wymaga przeniesienia obwodnicy pod ziemię, a i tak więcej niż te 30mln nie wyciśniemy, Modlin? tam też nie da się wielokrotnie zwiększyć przepustowości. Gdyby jeszcze chcieć zrobić "duoport" z połączeniem szybką koleją (a nie taką wolną jak teraz) to koszty wielokrotnie przekroczą koszt budowy CPK!!
Ryanair też będzie korzystał z CPK, tak jak teraz korzysta z Okęcia. Różnica: uruchomi z CPK znacznie więcej połączeń bo nie będzie tam problemów z uzyskaniem nowych slotów. Linie p2p też potrzebują większej przepustowości lotnisk w okolicy Warszawy i zdecydowanie dla wszystkich lepiej jeśli będą latać z CPK niż z Modlina i Radomia. Zwłaszcza, że nie ma sposobu (zgodnego z prawem w UE) by wyznaczyć które linie mają latać z którego lotniska!
Jest chętny inwestor by zainwestować w nowe lotnisko dla Warszawy i należy mu to umożliwić.
CPK jest potrzebne i byłoby prościej gdyby PiS nie zrobił z tego tematu politycznego. Inna kwestia, że de facto wszyscy politycy, każdej strony, traktują ten temat jak polityczny. Wielka szkoda, bo tu potrzeba merytoryki a nie polityki.
To nie jest mega lotnisko, to jest po prostu nowe lotnisko, lepiej położone, zintegrowane z transportem kolejowym (dalekobieżnym), zwiększające konkurencyjność na polskim rynku lotniczym.
Co tracimy bez CPK? proszę nie pisać absurdów o UFO tylko zajrzeć w raporty Airport Coordination Limited i zobacz listę slotów, które nie zostały przyznane z braku miejsca. Na serio Warszawa woli jeździć na lotniska w Krakowie, Katowicach, Wiedniu, Berlinie czy też bardziej optymistycznie patrząc w Radomiu? Dla mnie brak CPK to mniejszy problem bo mam bliżej do lotnisk na południu Polski oraz np. Wiednia. Jednak dobrze byłoby mieć duże lotnisko z dobrym dojazdem (= CPK). śladowa obsługa Cargo na Okęciu też wskazuje, że coś jest nie tak, że coś tracimy. Tam nie ma miejsca na więcej cargo nawet w razie rozbudowy Okęcia.
Co więcej podczas rozbudowy Okęcia (która i tak niewiele da) przepustowość lotniska spadnie.
Zacznijcie czytać ekspertów.

jsg 2024-02-02 20:40   
jsg - Profil jsg
CPK jest przykladem megalomanii i marnotrawstwa publicznych pieniędzy. Przedsiębiorstwo państwowe, które chojnie rozdaje wszelakie dotacje (czytaj środki publiczne), choć nie zarabia na siebie, trudno oceniać inaczej. Ekspertyzy, na które tak chętnie się powołujesz były tworzone, aby udowodnić sens CPK.
wroord 2024-02-02 18:13   
wroord - Profil wroord
O ludzie, przeciez analizy i wszelkiego rodzaju studia na temat CPK byly juz robione i sa dostepne na stronie zobacz link
Mowienie o analizach to polityczny sposon na odwleczenie projektu po to aby potem powiedziec ze jednak analizy potwierdzaja jego sens, bo przeciez jak cos robil poprzedni rzad to musi byc 'be' (nie jestem zwolenikiem poprzedniego rzadu).
Projekt jest zaangazowanych wiele podmiotow rowniez tych zagranicznych jak Incheon Airport z Seulu i inne fundusze ktore wystawiaja wiekszosc forsy, wiec nie ma tak ze wszystko idzie z kieszeni podatnika. Poza tym zaprzestanie projektu wiazaloby sie z wieloma procesami o odszkodowanie i zerwanie kontraktu (i jakos to nikomu nie przeszkadza) a co za tym idzie zniweczenie wiarygodnosci kraju na arenie miedzynarodowej co niestety mialoby negatywny wplyw na inne projekty.
Poza tym NATO chce CPK dla wschodniej flanki, wiec chyba dyskusja powinna byc na temat w jakiej formie powestanie CPK a nie czy wogole powstanie.
KapitanArbuz 2024-02-02 13:31   
KapitanArbuz - Profil KapitanArbuz
@krzysiekl: w sumie to ci się nie dziwię że jesteś entuzjastą CPK, bo dostajesz gażę za pisane bzdur. A dziś projekt CPK to żywy trup. Nie przyjmujesz argumentów, tylko działasz i wbrew prawdzie chcesz tworzyć hub dla słabej małej linii LOT która od lat jest na kroplówce Nas podatników. Próbujesz nas przekonać że wydanie nawet 155 mld złotych, to także nasze pieniądze. Jak masz swoje, wydaje je i zainwestuj w tak fantastyczny projekt i potem odcinaj kupony. A nie rozporządzaj naszymi podatkami, zresztą po to tak duża inwestycja by "pociotkowie" z PISu mogli zarobić a przy okazji nas okraść. Polska to kraj w którym naprawdę jest na co wydać takie kwoty na bardziej dziś palące sprawy, a Okęcie , Modlin oraz niedoinwestowane porty regionalne rozbudować na ułamek tej sumy. PS. A wiesz jaka jest największa linia w Polsce? Podpowiem Ryanair która nie korzysta z modelu hubowe podobnie jak linia nr. 3 czyli Wizz. Za chwile kolega by uzasadnić projekt napiszę że Polska Agencja Kosmiczna potrzebuje Narodowego "Bajkonuru" który powstanie przy okazji CPK. Jak nie wybudujemy CPK to bezpowrotnie stracimy szansę na bazowanie statków UFO, bo na Okęciu nie mogą tego dokonać :)
krzysiekl 2024-02-02 13:12   
krzysiekl - Profil krzysiekl
jsg, kwestia ołarzu czy dotacji dla straży pożarnych z okolicy, nie ma znaczenia w dyskusji o tym czy nowe lotnisko jest potrzebne! sprowadzanie jej na tego typu tematy poboczne świadczy o braku argumentów.

duoport to absurd, który nie sprawdza się na świecie, skomoplikowane i nie wygodne. Gdyby ktoś chciał ten duoport rozbudować o szybkie połączenie kolejowe to będzie dużo drożej niż CPK który ma leżeć przy szybkiej linii kolejowej, która i tak powstanie.
Duoport po rozbudowie i tak nie da wystarczającej przepustowości.
Okęcie 30mln to max.
Modlin jest otoczony strefami ochrony przyrody i też nie da się go rozbudowywać bez końca.
Można się jeszcze wspomagać Radomiem, ale jakby to miało działać?
Kto w ogóle podejmie się decyzji, które linie lotnicze mają latać z którego lotniska?
jsg 2024-02-02 10:12   
jsg - Profil jsg
Miało być Ten ołtarz jest....
jsg 2024-02-02 10:08   
jsg - Profil jsg
Potrzebujemy więcej ołtarzy na CPK. Ta ditacjs na ołtarz jest symbolem dytletanctwa i marnitrawienia publicznych pieniędzy na wątpliwy projekt CPK. W Warszawie jest duopol, którego przepustowość można rozbudować. Chartery może obsługiwać Radom lub Modlin. Tego czego trzeba LOT owi to rozbudowane Okęcie. Bliskość centrum jest tutaj niepodważalnym atutem. A to skąd ktoś woli latać to zostaw to samym zainteresowanym bo jeden woli latać z Okęcia a inny że Schwechat.
krzysiekl 2024-02-02 09:39   
krzysiekl - Profil krzysiekl
@solukhumbu
jeszcze w kwestii hasła " Jeśli mam jechać 2h15 pociągiem plus dojazd na pociąg z domu do Baranowa, kontra 15 min drynd lub 30 min zbiorkomem na własne lotnisko, to jak sądzisz, co wybiorę"
Nie rozumiem jak można tak argumentować. Tak sam głupio wypowiadał się D.Tusk.
Pewnie, ja też jeśli będę miał identyczny (lub lepszy) lot z bliższego mi lotniska to wybiorę lot z bliższego lotniska (mieszkam w pobliżu lotniska regionalnego). Ale z tego nie wynika, że ZAWSZE lot z pobliskiego lotniska jest tym bardziej dogodnym! Latam z różnych lotnisk, czasami latam np. z Wiednia bo tak mi bardziej pasuje.
NIGDY nie będzie tak, że z każdego lotniska regionalnego będą dobre połączenia wszędzie (odpowiedniego dnia, o odpowiedniej porze, za niższą cenę itd).
IM WIĘCEJ LOTNISK DO KTÓRYCH MOŻEMY ŁATWO DOJECHAĆ TYM LEPIEJ DLA NAS.
Im większa przepustowość tych lotnisk tym lepiej!!
krzysiekl 2024-02-02 09:33   
krzysiekl - Profil krzysiekl
solokhumbu, nie jestem żadnym miłośnikiem żadnej partii, ani byłej ani obecnie rządzącej.
Natomiast nie znam sensownych argumentów przeciw budowie nowego lotniska koło Warszawy (w miejscu z dobrym skomunikowaniem i łatwo dostępnego także z Łodzi). Wy także mnie nie przekonaliście - głównie korzystacie z haseł politycznych.

Czartery i low costy też potrzebują nowego lotnika. Liczycie, że jak np. LOT upadnie, to wszyscy inni zmieszczą się na Okęciu i Modlinie? Rynek lotniczy i tak będzie rosnąć, pogłoski o kryzysie w lotnictwie są przesadzone. Jednak gdyby to się spełniło to TYM BARDZIEJ POTRZEBUJEMY CPK, gdyż po znaczącym spadku ruchu lotniczego nastąpi także zamykanie części lotnisk regionalnych i wtedy dobry dojazd na lotnisko koło Warszawy będzie kluczowy dla regionów. Okęcie jest w złym miejscu, nie da się tam doprowadzić kolei dalekobieżnej, daleko od A1.

a wariant pośredni jeśli ruch pozostanie na takim poziomie jak obecnie? Wtedy też potrzeba nowego lotniska, gdyż już teraz Okęcie jest zbyt małe. Za małe dla pasażerów jak i Cargo. Zobaczcie ile slotów na sezon letni 2024 nie zostało przyznanych. Zapotrzebowanie jest na dużo więcej niż mamy. Tam są też nieprzyznane sloty dla przewoźników Cargo, więc nie mówcie że z cargo jest wielki problem!! Okęcie się dusi!! (a jednocześnie zajmuje cenne tereny Warszawie i przysparza hałas mieszkańcom). To wystarczający argument za nowym lotniskiem!

Zwracam uwagę, że nowe lotnisko nie jest kosmicznie wielkim projektem. Koszt części lotniczej jest niewielki w porównaniu z częścią kolejową, która obejmuje linie kolejowe w całym kraju, które powinny powstać także jeśli CPK nie powstanie.
Natomiast wybudowanie np. Y na odcinku między Warszawą i Łodzią bez przewidzenia miejsca dla nowego lotniska byłoby zbrodnią.

To, że Lufthansa się nie rozwija to żaden argument. Oni mają z resztą swoje problemy: strajki, problemy z zimą. To bardzo komplikuje sytuację Lufthansy. Mamy teraz okres gdy coraz większe znaczenie mają linie hubowe spoza Europy, rozwijają się Chiny a przed nami skokowy wzrost w Indiach i nowy przewoźnik w Arabii Saudyjskiej. Coraz więcej linii będzie też chciało latać do Polski. Żeby ich przyjąć potrzebujemy nowego lotniska, także sytuacja LOTu nie jest kluczowa!
LOT potrzebuje CPK, natomiast CPK jest potrzebne także gdyby LOTu nie było!!
Anesthesia 2024-02-01 16:57   
Anesthesia - Profil Anesthesia
solokhumbu - W aspekcie militarnym właśnie o to chodzi, żeby takie lotnisko było gdzieś za linią Wisły ze strategicznego punktu widzenia.
KapitanArbuz 2024-01-31 16:58   
KapitanArbuz - Profil KapitanArbuz
@krzysiekl: nasz kolega wyznawca (zapewne jeden z forumowych ulubieńców Pana Horały) tylko jednego słusznego projektu czyli CPL, nie odnosi się do niewygodnych faktów że 4 lotnisko cargo w europie jest w tarapatach. Że w roku 2023 w euopie cargo spadło o 11%, podaż wzrosłą o 7% a ceny spadły aż o 34%. To szalenie złe perspektywy, na dodatek LOT z linii "hub"owej staje się przewoźnikiem co raz bardziej czarterowym oraz p2p. Stąd do czarterów nie potrzeba budować hubu, tym bardziej że tylko ich część odbywa się z Okęcia. Dokładając jeszcze ogromne zadłużenie LOTu do spłaty wygląda to bardzo źle. Zresztą typowe linie hubowe jak np. Lufthansa do dziś nie odbudowała siatki połączeń z powodu znaczącego spadku ilości pasażerów businessowych. Tym prędzej odłożymy bajki poprzedniej ekipy typu CPK, szprychy, Izery i zajmijmy się racjonalną rozbudową istniejącej infrastruktury.
Kelo 2024-01-31 10:50   
Kelo - Profil Kelo
Ciekawe jak będzie wyglądać za kilka lat zamordyzm klimatyczny w EU. Żeby się nie okazało, że możemy polecieć na wakacje raz na rok albo rzadziej, bo całą resztę praw do emisji śladu węglowego trzymamy dla hindusów przerzucanych do Kanady przez CPK.
solokhumbu 2024-01-31 10:29   
solokhumbu - Profil solokhumbu
@krzysiekl - jako skrajny miłośnik byłej już partyjki rządzącej będziesz zawsze kosmodron nad Pisią Tuczną. Natomiast pytanie: jakie, *****, cargo?? Albo loty cargo były opłacalne, musi być JEDNOCZEŚNIE duży import i duży eksport. Do nas, owszem, dość sporo się przywozi frachtem lotniczym, ale ile się wywozi? Wywozi się jedynie zachcianki imć Wilda czy Horały (o Prezesie z Łupieżem nie wspomnę), a nie cargo.

A jaki gorszy dojazd na lotnisko?? W tym kraju ponad 30 z ponad 50m pax (czyli ponad 60%) w 2023 poleciało z lotnisk REGIONALNYCH, które z założenia są bliżej, niż Pisia Tuczna. Jeśli mam jechać 2h15 pociągiem plus dojazd na pociąg z domu do Baranowa, kontra 15 min drynd lub 30 min zbiorkomem na własne lotnisko, to jak sądzisz, co wybiorę? Bo takie właśnie dokładnie mam liczby mam liczby w przypadku mojej Ławicy. Dla mnie (i milionów innych pax z pozostałych miast - bo przecież to samo dotyczy WRO, KRK, GDN itp) - budowa lotniska imieniem niespełnionych snów Prezesa nie wnosi NIC. Poza ogromnym kosztem, który poniosę jako podatnik.

Jedyny elementem CPK, który powinien być kontynuowany, to kilka linii KDP. Kilka, nie wszystkie. O ile high speed do konurbacji śl-dąbr, Krakowa, Poznania czy Szczecina via BZG ma sens, o tyle do Giżycka??

Argument o wojsku - OK, rozumiem zagrożenie ze strony rossji i putina. Ale może do tego celu zbudujmy wielokrotnie tańsze lotnisko wojskowe gdzieś we wschodniej Pl?
jsg 2024-01-31 10:27   
jsg - Profil jsg
Aby wybudować CPK należy mieć rzetelne analizy dotyczące wielu aspektów. Czy możesz predstawić choć jedną rzetelną analizę dla CPK?
krzysiekl 2024-01-31 09:55   
krzysiekl - Profil krzysiekl
@hops: Ryanair nie chciał inwestować swoich środków Modlinie, tylko chciał pożyczyć lotnisku na tą modernizację. Ponieważ lotnisko nie zarabiało tą pożyczkę trzeba byłoby spłacać z podatków, które wszyscy płacą.
To co ja proponuję to żeby Ryanair miał to lotnisko na własność i inwestował tam SWOJE środki.

co do przeciwników CPK polecam wczorajszy wywiad w Wyborczej "Jak zaorać CPK? "Chcą robić tony analiz do końca kadencji" WYWIADY SROCZYŃSKIEGO". Tam macie wszystko ładnie opisane, prostym językiem więc z uproszczonymi przykładami.
Nie znam sensownych argumentów przeciw (dobrze przeprowadzonej) budowie nowego lotniska dla Warszawy w miejscu krzyżowania się linii kolejowych i autostrad. Takie lotnisko to nie jest pomysł PiS, tylko dużo straszy.
KapitanArbuz 2024-01-30 16:05   
KapitanArbuz - Profil KapitanArbuz
krzysiekl: Wiemy pamiętamy że jesteś zwolennikiem CPK, to żadna nowość ;) Ale nie o tym, niedawno pojawił się wywiad z prezesem Entera który ma także inną optykę na lotnisk na Mazowszu. Podobnie jest MOLem który patrzy na to z także ze swojej wygodniej pozycji. I co więcej jeden i drugi ma rację, bo taki prowadzą biznes. Rozpisujesz się jakie to cudowne perspektywy rysują się nad CPK w kategorii cargo. Po pierwsze plany na lotniczy fracht, zostały naciągnięte by udawadniać tezę że CPK jest potrzebny,. Przykład "samograja" cargo w Lipsku gdzie od 16 lat główną ma bazę globalny DHL a dziś maja ogromne problemy finansowe mimo że to 4 lotnisko cargo w europie, przy wolumenie 1,5mln ton w skali roku. Więc hasło że budujmy bo na pewno zarobimy zarobimy, to nic innego jak demagogja na dodatek polityczna.
hops 2024-01-30 14:03   
hops - Profil hops
@krzysiekl tak się składza, że ryr chciał inwestować w Modlin i były to jasne, konkretne deklaracje. zostały storpedowane wspólnikami z PPLu.
jsg 2024-01-30 13:55   
jsg - Profil jsg
Najgłupszym pomysłem do tej pory było CPK w Baranowie, szczególnie dotacja na renowację ołtarza. Duopol jest dobrym rozwiązaniem, szczególnie że obsługuje różne rynki tej samej aglomeracji. Każdy może wybrać co mu bardziej pasuje.
Kup bilet Więcej
dorośli
(od 18 lat)
młodzież
(12 - 18 lat)
dzieci
(2 - 12 lat)
niemowlęta
(do 2 lat)
Wizy
Rezerwuj hotel
Wizy
Okazje z lotniska

dorośli
(od 18 lat)
młodzież
(12 - 18 lat)
dzieci
(2 - 12 lat)
niemowlęta
(do 2 lat)
Rezerwuj hotel
Wizy